Gabriel Zwart trad op 1 december 2015 aan als cfo. Hij kwam van aanbieder van gehandicaptenzorg Philadelphia. Eerder werkte hij als adviseur bij PWC en was hij docent Leergang Financieel Management aan de Erasmus Universiteit. In de zorg vervulde hij bestuursfuncties bij onder andere het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen en Thuiszorg Groningen.
Veranderen
Zwart zegt op website De nieuwe ster Maastricht het volgende over zijn vertrek: “Ik treed terug uit de Raad van Bestuur. Met een zwaar gemoed, maar dankbaar voor tien jaar prachtige ervaringen in deze functie overheerst. In de komende tijd moet er veel veranderen, processen, leiderschapsstijl, cultuur en meer. Ieder van ons, en de Raad van Bestuur daarbij voorop, heeft de verantwoordelijkheid zich af te vragen hoe daaraan de goede bijdrage te leveren. Ik maak ruimte voor nieuwe mensen, die met eigen inzichten, stijl en ambitie aan het vormgeven van die toekomst leiding kunnen geven.”
Respect
Bestuursvoorzitter Helen Mertens zegt over het vertrek van haar collega-bestuurder: “Ik heb veel respect voor dit moeilijke besluit dat Gabriël heeft genomen. Hij heeft veel betekend voor het MUMC+ in de afgelopen tien jaar. Namens de Raad van Bestuur wil ik hem danken voor zijn niet aflatende inzet voor onze mooie organisatie. Ik hoop dat we nog lang van zijn kennis en ervaring gebruik kunnen blijven maken.”
De afgelopen jaren zijn op verschillende afdelingen binnen het Maastricht UMC+ incidenten op het gebied van sociale veiligheid gesignaleerd. Deze signalen waren voor de Raad van Bestuur aanleiding om een onafhankelijk, organisatiebreed onderzoek te laten uitvoeren naar de organisatiecultuur, met aandacht voor zowel sterke als zwakke punten. Het doel daarvan is om de onderliggende oorzaken van sociale onveiligheid zichtbaar te maken en deze integraal aan te pakken, zodat herhaling in de toekomst zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Afstand
De onderzoekers van de Boston Consulting Group hebben het gedrag en de dynamieken die aan de negatieve patronen ten grondslag liggen, geclusterd rond vier thema’s die structurele en duurzame verbetering vragen: communicatie en aanspreekcultuur, eigenaarschap en samenwerking, inclusie en informele netwerken, en werkdruk en welzijn. Ten aanzien van de Raad van Bestuur laat het onderzoek zien dat de afstand tot de werkvloer als groot wordt ervaren.
Doel van het cultuuronderzoek was om vast te stellen of er sprake is van structurele patronen op het gebied van sociale veiligheid. Uit het onderzoek volgen geen nieuwe, structurele gevallen die wijzen op sociale onveiligheid. Wel laat het onderzoek zien dat er terugkerende patronen zijn die het gevoel van vertrouwen en veiligheid bij een deel van de medewerkers onder druk zetten.
Confronterend
“Ik ben blij dat dit rapport er ligt”, zegt Helen Mertens. “Sommige constateringen zijn confronterend, maar het is goed om scherp te zien waar onze sterke kanten liggen en waar we moeten verbeteren. Iedere medewerker verdient het om met plezier en veilig te kunnen werken. Dit objectieve en zorgvuldige rapport biedt een goede basis voor een gezamenlijke aanpak. De uitwerking van het plan van aanpak volgt in februari.”

