Hartpatiënten die op zoek zijn naar de beste medische hulp, kunnen vanaf woensdag terecht bij een ‘hartbemiddelaar’. Onderen anderen cardiologen adviseren de patiënt binnen twee dagen tot een week over de beste behandeling. De hartservice is een initiatief van patiëntenvereniging Hartpatiënten Nederland, bericht De Telegraaf.
Vakkundig advies
De patiëntenvereniging wil dat dolende patiënten objectief en wetenschappelijk verantwoord antwoord krijgen op vragen. Voorzitter Jan van Overveld zegt in De Telegraaf: “Patiënten willen weten waar en in welk ziekenhuis en door welke dokter men het beste of snelste geholpen kan worden. Ook kan de patiënt bij de hartbemiddelaar vragen of de gestelde diagnose, medicatie of operatie de juiste is. De hartbemiddelaar vraagt het dossier van de patiënt op bij het ziekenhuis of de huisarts en geeft snel en vakkundig antwoord.” Volgens Van Overveld raken patiënten die via digitale informatiebronnen zelf op zoek gaan naar wat hun mankeert, dikwijls het spoor bijster.
Service
Een serviceteam regelt vervolgens de afspraak met de aanbevolen medicus of het ziekenhuis en neemt alle formaliteiten met de zorgverzekeraar over, zodat de patiënt zich op de therapie kan richten. De nieuwe hartservice is dagelijks tussen 9 en 17 uur telefonisch bereikbaar via: 09004 278 278. Meer informatie is verkrijgbaar via www.hartbemiddelaar.nl.