De gemeente Hoogeveen gaat met behulp van een speciaal softwareprogramma de veiligheidsrisico’s in en rond de woning van kwetsbare inwoners in kaart brengen. Dit meldt het Dagblad van het Noorden.
Het gaat om een proef van een half jaar, waarbij de gemeente samenwerkt met het ministerie van Veiligheid en Justitie en het bedrijf Triaspect, de leverancier van het digitale systeem Pythia.
Wmo-consulenten zijn opgeleid om de software te gebruiken en uit te lezen. Zij brengen tijdens gesprekken bij Wmo-aanvragers thuis de behoefte aan zorg en ondersteuning in kaart en maken daarnaast een digitale analyse van de veiligheid. De betrokkenen moeten daar wel toestemming voor geven.
Burgemeester Karel Loohuis van Hoogeveen noemt het een mooie manier om zorg en veiligheid samen te brengen. “De consulent richt zich niet alleen op de zorgvraag, maar verzamelt ook informatie over bijvoorbeeld de aanwezigheid van rookmelders in de woning en de situatie rond inbraakbeveiliging.” Ook komen kennis van babbeltrucs en ervaringen met huiselijk geweld aan de orde tijdens de gesprekken thuis.
Beleid
Het systeem moet eraan bijdragen om mensen te helpen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen. De gemeente gaat de verzamelde informatie ook geanonimiseerd samenvoegen en analyseren. “Daardoor kunnen we op buurt- en wijkniveau zien of er knelpunten zijn”, aldus Loohuis in de krant. “Die informatie kan ook gebruikt worden bij het maken van nieuw beleid, in overleg met andere organisaties als zorg- en welzijnsinstellingen, de brandweer en de politie.”
Het digitale systeem wordt al gebruikt door verpleeghuizen. Hoogeveen is de eerste gemeente in ons land waar de software toegepast wordt.