Ggz-aanbieder HSK Groep vindt dat zorgverzekeraars niet naar kwaliteit kijken bij hun inkoopbeleid. Ook de mening van patiënten wordt volgen HSK niet meegenomen.
Het verplicht geleverde cliëntoordeel middels de CQi door alle GGZ-instellingen, is niet vindbaar en wordt nog nauwelijks vertaald naar informatie voor cliënten en inkoop van zorg, constateert HSK in een open brief. “Er worden heel veel data over kwaliteit en patiënttevredenheid van ons gevraagd. En die leveren we braaf”, licht Manager Frank Hengeveld de bevindingen toe. “Vervolgens zien we elk jaar in de inkooprondes van de zorgverzekeraars dat we gemeten worden op het feit dat we de informatie aanleveren, de kwaliteit zelf zien we niet terug.”
Weggestopt
Ook patiënten kunnen de kwaliteit van instellingen nauwelijks vinden, meent Hengeveld. “De vergelijking staat ergens achteraf op de site van het Nederlands Zorginstituut geplant. Er zou veel meer aandacht voor moeten zijn. Natuurlijk moeten zorgorganisaties daarin zelf ook transparant zijn. Wij als HSK doen het twee keer zo goed als de reguliere GGZ-instellingen. Maar als we dat alleen op onze eigen site zetten, krijg je toch een beetje een wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eendeffect.”