Bestuurders en Cliëntenraden moeten samenwerken om burgers meer voor elkaar te laten zorgen, zodat de professionele gezondheidszorg aan de echte zorgvraag kan voldoen. Dat zegt voorzitter raad van bestuur van Espria Marco Meerdink in een interview met Skipr.
De zorg is volgens Meerdink jarenlang bezig geweest om alle randzaken naar zich toe te trekken, om zo productie te kunnen draaien. Dit kan niet langer doorgaan vanwege de hoge kosten en de steeds krapper wordende arbeidsmarkt. “Dit wordt moeilijk voor de zorgvrager, want die is dit jarenlang gewend geweest, maar als we de bv Nederland willen helpen, moeten we (cliënt en zorgaanbieder, red.) elkaar daar vinden.
Eenzaam
Nederland moet vermaatschappelijken, stelt Meerdink verder. Huishoudelijke verzorging is geen zorg. “Heel veel vragen zijn: ik voel me niet veilig, ik ben eenzaam, ik verveel me. Vroeger hielpen burgers elkaar daarmee en dat moet terug.”
Bekijk het volledige interview met Marco Meerdink hier.
Dit artikel is onderdeel van een serie over de functie van cliëntenraden in de zorg. In het Skipr magazine nr.6 van juni 2012 staat een verslag van de Round Table over dit onderwerp die Skipr onlangs in samenwerking met De Veghte heeft georganiseerd.