• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 2

  1. Peter Koopman

    Dat gastvrijheid, vriendelijke bejegening en volwaardige “horeca dienstverlening” van belang zijn in de verpleeghuiszorg wordt hier goed beschreven. In het o.a. aangehaalde liniair Donabedian model wordt vooral gemikt op de deskundigheid van artsen, verpleegkundigen en verzorgenden IG. Schrijfster merkt ietwat terzijde dat “de zorg in dat verpleeghuis wel goed zal zijn”, maar aldaar de gastvrijheidszorg dus niet. Het primair proces in een verpleeghuis is “verplegen, begeleiden en verzorgen” en in dat proces staat de relationele kant met de betreffende bewoner centraal. De organisatiecultuur dient daarop afgestemd te zijn en de gastvrijheidszorg is onderdeel daarvan ofwel behoort dat te zijn. Niet separaat beschouwen maar integreren dus!

  2. marcelverbeek

    Goed punt. Heb alleen wel grote twijfel bij de terminologie ‘excellence’.
    Kunnen we daar geen alternatief voor bedenken dat minder managerial en minder bedrijfsmatig is?