9.10.2013 Springer Medizin online: Beratungs-Bescheide ernst nehmen - das sind "gelbe Karten", auf die bei Nichtbeachtung die rote Karte folgt. © SG- design / fotolia.com Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft vijf zorgverzekeraars van Achmea een boete opgelegd van gezamenlijk 3,6 miljoen euro. Naar het oordeel van de toezichthouder zijn er fouten gemaakt in de administratie. Bij Zilveren Kruis Achmea, Interpolis, OZF, Avéro en Agis waren de jaarstaten over 2011 niet correct ingevuld.
De NZa constateerde in totaal voor 511 miljoen euro aan fouten in de financiële verantwoording. Het betrof rubriceringsfouten die zowel financiële voordelen als financiële nadelen opleverden voor de verzekeraars. De verzekeraars namen bijvoorbeeld in hun verantwoording op wat ze aan budget hadden afgesproken met de ziekenhuizen, terwijl ze alleen mogen noteren wat er aan daadwerkelijk ingediende declaraties vergoed is. Dit kan meer of minder zijn dan de afspraken die zij maakten met de ziekenhuizen.
Winst
“De fouten zijn niet gemaakt om winst te maken”, zegt een woordvoerster van de NZa woensdag. “Maar omdat verzekeraars elkaar onderling moeten compenseren, kan het zijn dat andere verzekeraars hierdoor bevoor- of benadeeld zijn.”
Om te voorkomen dat zorgverzekeraars niet iemand voor de basisverzekering hoeven te weigeren omdat hij een ziekte heeft, is een vereveningssysteem opgezet dat geld verdeelt onder de zorgverzekeraars. Door fouten in de jaarstaten van een verzekeraar wordt dit systeem verstoord, aldus de zegsvrouw.
Volgens de NZa maakten deze verzekeraars al eerder soortgelijke fouten. Hiervoor kregen zij waarschuwingen van de NZa. Het is voor het eerst sinds de invoering van de nieuwe zorgverzekeringswet in 2006 dat de NZa boetes uitdeelt voor wanordelijke administratie.
Gecorrigeerd
Achmea erkent dat er fouten zijn gemaakt en betreurt dat, zo stelt het verzekeringsconcern woensdag in een reactie. De betreffende jaarstaten zijn op verzoek van de NZa gecorrigeerd en inmiddels goedgekeurd. Ook zijn maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Volgens Achmea heeft de boete geen gevolgen voor de klant. (ANP/Skipr)