De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) waarschuwt patiënten dat ze moeten oppassen voor een internetapotheek die nieuwe klanten werft via e-mail of telefoon.
Werving
De NPCF vangt signalen op dat mensen telefonisch of per email benaderd worden met het aanbod om hun herhaalrecepten voortaan via een internetapotheek te bestellen.
Privégegevens
Hierbij wordt gesuggereerd dat hun eigen apotheek en/of huisarts van deze actie op de hoogte is. Ook lijkt de persoon die belt over medische gegevens van de klant te beschikken.
Alarmbel
Reden voor de patiëntenfederatie om de alarmbel te luiden is “het feit dat nietsvermoedende patiënten denken door hun eigen apotheek te worden gebeld. En dat privé-medicijngebruik zomaar in handen blijkt te zijn van derden”, zegt Atie Schipaanboord, directeur Beleid & Innovatie van de NPCF.
Oproep
Volgens de federatie komt de privacy van de zorgconsument in het gedrang. De NPCF roept mensen die zijn benaderd door de internetapotheek op zich te melden. Dit kan iedereen doen via de website van de NPCF.