De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) wil met de campagne ‘ZEKER’ het succes van informatiebeveiliging vergroten en bijdragen aan goede zorg. De campagne richt zich op medewerkers, die voor de veiligheid van informatie een “kritische succesfactor” zijn, volgens de NVZ.
In zorginstellingen worden veel privacygevoelige gegevens verwerkt en uitgewisseld. Het veilig en verantwoord omgaan met deze gegevens draagt bij aan patiëntveiligheid. Daarom wil de NVZ bewustwording en eigen verantwoordelijkheid stimuleren onder zorgpersoneel bij het omgaan met gevoelige informatie. De NVZ heeft daartoe bijvoorbeeld een online tool ontwikkeld, waar mensen vragen kunnen beantwoorden over veilig omgaan met informatie in een ziekenhuis. De NVZ heeft daarnaast managers gevraagd een enquête in te vullen over digitale veiligheid. De NVZ zal de resultaten daarvan tijdens de campagneperiode per instelling terugkoppelen.
De NVZ-campagne sluit aan bij de landelijke ‘Alert online’-campagne, een initiatief van overheid, bedrijfsleven en wetenschap. Deze landelijke campagne vindt jaarlijks plaats in het kader van cyber security. Staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid en justitie stuurde 14 oktober 2015 het rapport Cyber Security Beeld Nederland 2015 naar de Tweede Kamer. Daarin pleit hij voor meer samenwerken aan digitale veiligheid: publiek, privaat, nationaal én internationaal.