Begin dit jaar verordonneerde de toezichthouder CZ een plan van aanpak op te stellen. Daarin moest concreet worden aangegeven hoe resterende verbeterpunten zouden worden aangepakt en binnen welke termijnen. Het ging onder meer om het in kaart brengen van knelpunten in het zorgaanbod, het oplossen daarvan en het evalueren en bijstellen van acties. De uitvoering van dit plan is volgens haar eigen zeggen nauwlettend gevolgd door de NZa, onder meer via informatieverzoeken, bezoeken aan CZ en controles ter plaatse. Bij de beoordeling hanteerde de NZa de beleidsregel ’toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw’ en de handvatten voor zorgplicht.
Eerder onderzoek
De NZa onderzocht eerder in vier regio’s met wachttijden boven de Treeknormen voor geestelijke gezondheidszorg en ziekenhuiszorg de inspanningen van de grootste zorgverzekeraar in die regio. Daaruit bleek dat alle onderzochte verzekeraars verbeteringen konden doorvoeren bij de uitvoering van hun zorgplicht. Twee verzekeraars kregen een aanwijzing. CZ kwam onder verscherpt toezicht nadat bleek dat zij hun tekortkomingen na een half jaar onvoldoende hadden opgepakt. Inmiddels heeft CZ de aanwijzing voldoende opgevolgd, waardoor het verscherpte toezicht wordt beëindigd.
Knelpunten
CZ meldt op haar website de afgelopen maanden hard te hebben gewerkt aan het verbeteren van interne processen en vastlegging. Knelpunten in het zorgaanbod worden nu structureel beter in beeld gebracht, er kan daardoor sneller bijgestuurd worden. Een voorbeeld is de wijze waarop klantsignalen via wachtlijstbemiddeling inzichtelijk worden gemaakt. “Door de informatie te bundelen”, meldt CZ, “zijn we beter in staat om proactief te handelen. Komen er bijvoorbeeld in korte tijd meerdere bemiddelingsverzoeken binnen voor dezelfde zorgsoort in een regio, dan wordt dit nu eerder herkend. Daardoor kunnen we sneller bepalen wat nodig is om dit op te lossen.”