• This field is hidden when viewing the form
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 2

  1. Ivo van Loo

    Vreemde conclusie op het einde wat mij betreft. Ik denk dat als er nu daadwerkelijk echt werk wordt gemaakt van minder regelgeving en verantwoording en dat er meer vertrouwen is i.p.v. wantrouwen en meer gewerkt wordt IN dan AAN de zorg, dat de druk dan grotendeels verdwijnt als sneeuw voor de zon.

  2. rbl.vondenhoff

    Toen ik dit artikel las, raakte het me hoe herkenbaar het beeld is dat wordt geschetst. Ook ik zie in mijn werkveld dagelijks zorgmedewerkers die op hun tandvlees lopen. Het klopt dat personeelstekorten en hoge werkdruk een grote rol spelen, maar wat mij opvalt, is dat er in dit soort onderzoeken vaak weinig aandacht is voor de medewerker als persoon. Alsof zorgprofessionals alleen maar “slachtoffers van omstandigheden” zijn. Terwijl ik juist zie dat zelfbewustzijn en weerbaarheid een enorme invloed kunnen hebben op hoe iemand met druk en tegenslagen omgaat.

    Wat ik mis in het artikel, is de vraag: hoe kunnen we medewerkers helpen om beter hun grenzen te herkennen, hun energie te bewaken en elkaar daarin te ondersteunen? Investeren in de medewerker zelf is minstens zo belangrijk als investeren in systemen. Denk aan korte reflectiemomenten in teams, buddy-systemen waarin collega’s naar elkaar omkijken, of trainingen waarin je leert stresssignalen vroeg te herkennen. Kleine stappen, maar ze kunnen het verschil maken.

    Daarnaast geloof ik dat leidinggevenden hier een sleutelrol in hebben. Niet alleen door de werkdruk te erkennen, maar ook door psychologische veiligheid te creëren. Een omgeving waarin iemand kan zeggen: “Ik trek dit vandaag niet” zonder bang te zijn voor oordeel. Dat vraagt om coachend leiderschap en om het normaliseren van herstel: micro-pauzes, een rustige plek om even op adem te komen, en structurele aandacht voor energiebeheer.

    Kortom: het artikel legt terecht de vinger op de zere plek, maar voor mij voelt het nog te eenzijdig. Ja, we moeten kritischer naar ons zorggebruik kijken en de tekorten aanpakken. Maar tegelijk moeten we medewerkers ook de tools geven om zelf sterker te staan. Want pas als beide kanten in balans zijn – het systeem én de mens – ontstaat er ruimte voor duurzame inzetbaarheid.