Nederlanders zouden meer medische hulp moeten inschakelen. Op die manier kan de markt helpen de zorgkosten te laten dalen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van bureau GfK in opdracht van Philips, meldt De Financiële Telegraaf.
Zorguitgaven stimuleren
Nederlanders lopen lang door met hun kwaaltjes. Een kwestie van verkeerde prioriteiten stellen, oordeelt Harry Hendriks, directievoorzitter van Philips Benelux. Philips wil met gezamenlijke investeringen met verzekeraars en zorgverleners mensen ertoe bewegen de eerste zorguitgaven, bijvoorbeeld voor een bewegingsmeter, wel te doen.
Vertrouwen in techniek
Als Nederlanders eerder naar de dokter gaan, kan er eerder ingegrepen worden en lopen klachten niet uit de hand. De kosten van het ziekenhuis zijn veel hoger. Nederlanders moeten daarom meer vertrouwen krijgen in technologische oplossingen en online hulp, meent Hendriks. Philips verwacht meer omzet uit preventief onderzoek en medische thuisapparatuur.
Beleving
Uit het onderzoek van GfK blijkt dat vooral Nederlanders niet of te laat naar de dokter gaan. Hendriks in de Financiële Telegraaf: “In New York loop je vanuit je kantoor de straat over en laat je binnen een uur een totale check-up doen. Dat is een heel andere beleving. We bezoeken wel minder vaak een arts, maar Nederlanders verwachten ook steeds ouder te worden. Daarbij willen we ook onze gezondheidszorg in eigen hand houden. Dat lijkt tegenstrijdig.”
>> Skipr community <<
In de Skipr community ‘Participatie & Gezondheid’ kunt u met uw LinkedIn profiel discussies voeren, stellingen poneren en presentaties en bestanden delen over de thema’s ‘De klant centraal’ en ‘Participatie in de eerste lijn’. Meld u aan bij de community ‘Participatie en Gezondheid’.