De Legitimiteitscan moet startende zorgondernemers gaan helpen hun innovatieve vinding commercieel te laten slagen.
Contacten
De scan is ontwikkeld door de VU, Rabobank en Syntens. Innovatieadviseurs van Syntens en accountmanagers van de Rabobank kunnen met de scan het persoonlijke netwerk en de contacten van zorgondernemer met belangengroepen in kaart brengen om deze zo nodig bij te sturen.
Acceptatie
Het uitblijven van succes bij zorginnovaties is niet altijd het gevolg van falende zakelijke factoren zoals gebrekkige technologische haalbaarheid, een niet reële vraag vanuit de markt of te weinig efficiencyvoordelen. Juist het uitblijven van sociale acceptatie van belanghebbenden lijkt vaak van invloed te zijn op het falen van een zorginnovatie. Denk ook aan het winnen van vertrouwen van diverse belanghebbenden in de complexe Nederlandse gezondheidszorg. Deze groep is zeer heterogeen: zorgverzekeringen, patiëntenverenigingen, zorgverleners maar ook steeds meer private partijen zoals financieringsmaatschappijen en vastgoedpartijen. Ook de verwachtingen met betrekking tot de innovatie zijn niet noodzakelijkerwijs hetzelfde. Sociale acceptatie samen met de zakelijke factoren lijken daarom een vereiste voor ondernemers om te kunnen starten en groeien.
Eind 2011
VU-onderzoekers gaan deze zomer enkele tientallen interviews afnemen en zeshonderd zorgondernemers een vragenlijst voorleggen. Hiermee worden legitimiteitstrategieën en verschillende sociale netwerkstijlen van startende ondernemers in de gezondheidszorg onderzocht om zo de scan te vervolmaken. De oplevering van de scan wordt eind 2011 verwacht.