Veel mensen weten niet met welke klachten ze naar een tuchtrechter voor de gezondheidszorg kunnen stappen. Bovendien vinden ze dat je sterk in je schoenen moet staan om een tuchtklacht in te dienen en er is weinig vertrouwen in de onafhankelijkheid van de tuchtrechter. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) onder bijna duizend mensen uit het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL).
Versterking positie klager
Onder het tuchtrecht vallen onder anderen artsen, tandartsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten en gezondheidszorgpsychologen. De onderzoekers stellen dat er jaarlijks één klacht per driehonderd zorgverleners bij het tuchtrecht wordt ingediend. De onderzoekers vinden dat niet veel, omdat de positie van de burger als klager wel is versterkt met de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (wet BIG).
Toegangsloket tuchtrecht
De onderzoekers vinden dat het tuchtrecht meer moet doen om burgers optimaal gebruik te laten maken van de mogelijkheid om klachten in te dienen. Zo wordt voorgesteld één toegangsloket in te stellen. Daar zou ook voorlichting over doel en inhoud van het tuchtrecht moeten worden gegeven en concrete hulp bij het indienen van een klacht.
Twijfel over onafhankelijkheid
Bijna een kwart van de geïnterviewden zegt nog nooit te hebben gehoord van het wettelijk tuchtrecht voor de gezondheidszorg. Ruim een derde van de ondervraagden zegt geen vertrouwen te hebben in de onafhankelijkheid van het tuchtrecht. (ANP)