Het UMC Utrecht gaat laaggeletterdheid aanpakken, zowel onder patiënten als onder medewerkers. Laaggeletterdheid beïnvloedt de kwaliteit van zorg, omdat laaggeletterden informatie en instructies niet goed begrijpen. Jan Kimpen, voorzitter raad van bestuur van het UMC Utrecht, en Paul Mosterd, directeur van Stichting Lezen & Schrijven, hebben dinsdag 6 september de samenwerking tussen beide organisaties bekrachtigd.
Eigen regie
Het UMC Utrecht is het eerste universitair medisch centrum in Nederland die dit probleem aanpakt met Stichting Lezen & Schrijven. Jan Kimpen: “Wij willen laaggeletterdheid aanpakken, omdat we vinden dat alle mensen de kans moeten krijgen om mee te doen. Patiënten moeten zelf de regie kunnen houden over hun gezondheid en medewerkers moeten zich kunnen ontwikkelen op hun werk. Laaggeletterdheid kan dat in de weg staan. Wij gaan ons best doen het UMC Utrecht zo toegankelijk mogelijk te maken, ook voor laaggeletterden.”
Functioneren
Laaggeletterdheid kan werknemers belemmeren in hun dagelijks functioneren en kan een barrière zijn in hun carrière en in hun persoonlijke ontwikkeling. In de zorg werken relatief veel laaggeletterden. Het UMC Utrecht is met ruim 11.000 medewerkers de grootste werkgever in de regio Utrecht en wil een veilige en stimulerende werkomgeving bieden.
Patiënten
Dit voorjaar bracht het UMC Utrecht al in kaart hoeveel laaggeletterde patiënten binnenkomen op de polikliniek voor pre-operatieve screening. Ook onderzocht de afdeling Patiëntencommunicatie hoe goed patiënten het voorlichtingsmateriaal van de polikliniek begrijpen.
Weerslag op zorg
In Nederland is tien procent van de volwassenen laaggeletterd. Zij kunnen onvoldoende lezen, schrijven en rekenen om volwaardig deel te nemen aan onze informatiemaatschappij. Laaggeletterdheid heeft ook zijn weerslag op de kwaliteit van zorg. Aangepaste zorg is moeilijk, omdat laaggeletterdheid een verborgen onderwerp is. Het is niet zichtbaar of een patiënt laaggeletterd is en het taboe is nog steeds erg groot.
Kans op fouten
Doordat laaggeletterden informatie en instructies niet goed begrijpen, is de kans op fouten en misverstanden veel groter. Dat leidt er onder andere toe dat patiënten niet komen opdagen voor hun afspraak en tot vertraging in het proces. Slechtere gezondheidsuitkomsten en hogere kosten zijn het gevolg.