AppleMark
Aanbieders van langdurige zorg slagen er vooralsnog niet in om eenduidige kwaliteitsmetingen te ontwikkelen die zowel bruikzame verbeterinformatie als informatie voor inkoop en zorgkeuze opleveren. Dit komt naar voren uit een inventarisatie van onderzoeksbureau Significant in opdracht van het Zorginstituut Nederland.
Met het onderzoek wil het Zorginstituut primair meer inzicht krijgen in de gebruikte meetmethoden voor kwaliteit van leven. Binnen de geestelijke gezondheidzorg, gehandicaptenzorg en verpleging en verzorging worden momenteel tientallen verschillende methoden ingezet om de kwaliteit van zorg vast te leggen. Het Zorginstituut vindt het vooral opvallend dat informatie voor inkoop- en zorgkeuze vaak met andere methoden wordt verzameld dan informatie ter ondersteuning van het zorgproces.
De veelheid van methodes hangt samen met het feit dat elk van de instrumenten vaak maar een beperkt aantal deelaspecten van kwaliteit registreert. Ook de meetfrequentie heeft invloed op de bruikbaarheid. Omdat veel metingen hoogstens eens per jaar worden uitgevoerd kunnen de resultaten niet goed gebruikt worden om het dagelijkse zorgproces te ondersteunen, zo stelt het Zorginstituut.
Onvrede
Het Zorginstituut ziet wel een verschuiving optreden van kwantitatieve methoden, zoals de Consumer Quality index, naar kwalitatieve methoden, zoals het bespreken van het zorg- en ondersteuningsplan of het cliëntdossier. In het veld leeft al langer onvrede over de CQ-index. De gegevens bieden onvoldoende houvast en zijn in veler ogen vooral een onnodige administratieve last. Onlangs liet staatssecretaris Van Rijn van VWS weten in de ouderenzorg af te willen van CQ-index als peilstok voor kwaliteit.
Vraag
Het Zorginstituut erkent dat kwalitatieve methoden door hun contextuele karakter de kwaliteit van zorg en de relatie tussen zorgverlener en cliënt kunnen verbeteren. De uitdaging ligt hier juist in het samenvoegen van gegevens, zodat ook op een hoger niveau inzicht in kwaliteit ontstaat. “De vraag of dit überhaupt redelijkerwijs mogelijk is, is nog niet beantwoord”, stellen de onderzoekers.
Het onderzoek naar de gebruikte meetmethoden is een stap op weg naar de ontwikkeling van breed gedragen kwaliteitsstandaarden. Het Kwaliteitsinstituut heeft de wettelijke taak om het veld te stimuleren en te ondersteunen bij de ontwikkeling van kwaliteitsstandaarden. Als de veldpartijen hier in goed overleg niet uitkomen, kan het Zorginstituut zelf kwaliteitsstandaarden vastleggen.