Om verzekerden beter inzicht te geven in de jaarcijfers gaan zorgverzekeraars met ingang van dit jaar gebruik maken van een uniform sjabloon. Ook willen de verzekeraars zo ‘onjuiste berichten’ over hun reclamebudget de kop indrukken.
In een persbericht laat branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland (ZN) weten het belangrijk te vinden dat verzekerden meer inzicht krijgen in de besteding van hun premiegeld. Het sjabloon dat zorgverzekeraars gaan gebruiken bij de publicatie van hun jaarcijfers moet hier aan bijdragen.
‘Onjuiste berichten’
Het sjabloon heeft betrekking op de basisverzekering en geeft inzicht in onder andere de premie-inkomsten, zorgkosten, bedrijfskosten en benodigde reserveringen. De zorgverzekeraars willen met het sjabloon ook een einde maken aan –wat ZN noemt- “de voortdurend onjuiste berichten over de reclamekosten van zorgverzekeraars”. Met het oog hierop is deze post expliciet in het sjabloon opgenomen.
Premiekorting
In het persbericht legt ZN opnieuw uit dat vrijwel alle zorgverzekeraars coöperaties of onderlinge waarborgmaatschappijen zijn. “Ze zijn niet gericht op het maken van winst: ondernemerschap en onderlinge concurrentie staan in dienst van betere en betaalbare zorg”, aldus ZN. “Het financiële resultaat over enig jaar blijft behouden voor de zorg of wordt – in de vorm van premiekorting – teruggegeven aan de verzekerden.”
Het sjabloon is in afstemming met het ministerie van VWS tot stand gekomen. Eind vorig jaar publiceerde ZN ook een sjabloon dat zorgverzekeraars gebruiken om verzekerden inzicht te geven in opbouw van hun zorgpremie.