Een groep patiënten met een zorgverzekering van VGZ moet bij het Zuyderland ziekenhuis zes weken langer wachten op behandeling. Dit geldt vanaf 16 oktober voor specifiek voor aandoeningen op het gebied van orthopedie en chirurgie. Zuyderland laat weten dat het de wachttijd moet verlengen, omdat het beschikbare budget van verzekeraar VGZ op is.
Volgens bestuurder Roel Goffin heeft de verzekeraar te weinig zorg ingekocht. “Zuyderland dreigt voor het tweede jaar op rij zorg aan patiënten voor eigen rekening te moeten nemen. Dat kunnen we niet blijven volhouden. We hebben VGZ in april al op de hoogte gebracht, maar na maanden van overleg zijn we niet tot een passende oplossing gekomen.”
Reiskosten vergoed
In een reactie zegt VGZ de situatie “heel vervelend” te vinden voor klanten. “We doen ons uiterste best om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Onze aandacht gaat daarom in eerste instantie uit naar de patiënten die in eerste instantie zijn doorverwezen naar Zuyderland. We gaan er op basis van ons contract vanuit dat ze gewoon snel in het ziekenhuis terecht kunnen. Mocht het ziekenhuis onverhoopt besluiten tot het niet of later behandelen van een deel van de patiënten, dan kunnen wij hen verwijzen naar ziekenhuizen in de buurt. Als mensen verder moeten reizen, vergoeden wij de extra reiskosten”, laat de zorgverzekeraar weten.
Verder weerspreekt VGZ dat er te weinig zorg is ingekocht voor de regio rond het Zuyderland. “We zijn met het ziekenhuis in gesprek geweest over aanpassing van het contract, omdat wij vinden dat patiënten geen hinder van mogen ondervinden van financiële discussies tussen aanbieders en verzekeraars. Over de inhoud van de gesprekken met het ziekenhuis doen we verder geen mededelingen. We vinden het jammer dat de door ons uitgestoken hand niet tot een ander resultaat heeft geleid.”