De zorg moet gezien worden als kans, ook voor het bedrijfsleven, om omzet en winst te behalen. In Nederland wordt de zorgsector nog vaak gezien als een kostenpost. Dit stelt Maarten Rook, voorzitter van de Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen (STZ) in een interview met Skipr.
Rook: “Het aardige hier in Zweden is dat ze hebben gedacht: die gezondheidszorg, en alles wat eromheen zit, is niet alleen een kostenpost. Het is ook een opbrengstfactor. Laten wij proberen met onze bedrijven daar ook een graantje van mee te pikken.”
Ambitie
Rook stelt dat men in Nederland het beste voor heeft met de zorg. “Maar wij slagen er wat minder in dan de Zweden om daar een goed model van samenwerking voor innovatie en kwaliteitstransparantie voor te vinden. Wij roepen vaak dat we ergens in de top vijf willen staan en denken dat de rest vanzelf gaat. Hier in Zweden is de ambitie en de kracht van de organisatie erg hoog.”
Bekijk het complete interview met Maarten Rook op Skipr webtv
Dit artikel is onderdeel van een serie over de recente innovatiereis naar het Karolinska Institutet en Vinnova in Zweden die Syntens, STZ en Skipr hebben georganiseerd. U kunt de komende tijd meer berichten over innovatie in de zorg vinden op www.skipr.nl/innovatie. Op Twitter kunt u de ontwikkelingen op het gebied van innovatie in de zorg volgen via de hashtag #iidz.