Slachtoffers van medische fouten zouden binnen twee jaar duidelijkheid moeten krijgen over een schadevergoeding. Dat vindt patiëntenorganisatie NCPF. Het onnodig rekken van de afhandelingsprocedures door ziekenhuizen waardoor slachtoffers lang in onzekerheid zitten, moet maar eens afgelopen zijn, stelt NCPF-directeur Wilna Wind.
Verbetering positie slachtoffer
Wind pleit ook voor verbetering van de positie van de patiënt die slachtoffer is van een medische fout. Volgens haar is het nu een ongelijke strijd omdat de patiënt het in zijn eentje moet opnemen tegen het ziekenhuis, dat beschikt over macht, geld en tijd zonder emotioneel betrokken te zijn bij de zaak.
Bewijslast
Om de positie van de patiënt te versterken moet de bewijslast in dergelijke zaken omgedraaid worden, vindt de patiëntenfederatie. “Nu is het zo dat de patiënt moet bewijzen dat het ziekenhuis een fout heeft gemaakt. Laten de ziekenhuizen maar aantonen dat zij geen fout hebben gemaakt”, zegt Wind.
Schadeafhandeling versnellen
De schadeafhandeling zou na twee jaar afgerond moeten zijn, tenzij na die periode nog niet duidelijk is wat de definitieve gevolgen van een medische misser zijn, benadrukt Wind. Als later blijkt dat een fout veel meer gevolgen heeft, raakt een patiënt door de maximale termijn van twee jaar “van de wal in de sloot” zegt zij. In dat geval zou het ziekenhuis na twee jaar wel met een voorschot over de brug moeten komen, betoogt de NCPF-directeur.
Voorstel
De NCPF sluit zich aan bij een voorstel van letselschadeadvocaat John Beer om boetes uit te delen aan ziekenhuizen als zij de termijn van twee jaar overschrijden, zegt Wind. (ANP)