Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea gaat een partnerschap aan met zorggids voor consumenten Dr. Yep. Hun gezamenlijk doel is om de kwaliteitsinformatie over medische zorg voor iedere Nederlander toegankelijker te maken.
Kwaliteitseisen
De verzekeraar zegt het als haar verantwoording te beschouwen om haar verzekerden te informeren op welke manier ziekenhuizen en zorgverleners aan de kwaliteitseisen voldoen. “Een weloverwogen keuze kunnen maken voor de juiste zorg verhoogt de slagingskans van de behandeling, verlaagt het risico op complicaties en bespaart uiteindelijk ook nog kosten. Een juiste keuze kan echter alleen maar worden gemaakt op basis van de transparante juiste informatie. En die is nog onvoldoende beschikbaar,” aldus Arné van den Boom, commercieel directeur Zilveren Kruis. “Door onze samenwerking kunnen we verzekerden en zorgverleners nog meer kwaliteitsinformatie bieden.”
Dr. Yep
De verzekeraar zal geen bemoeienissen hebben met de inhoudelijke samenstelling van de Dr. Yep jaargids; dit blijft de verantwoordelijkheid van de medische redactie van Dr. Yep.
Dr. Yep geeft algemene informatie over uiteenlopende aandoeningen, maar ook inzicht in de keuzemogelijkheden binnen de zorg en wat de consument kan verwachten bij een bepaalde keuze. Volgens John Lebbink, neuroloog en eindredacteur van Dr. Yep bestaan er in Nederland geen slechte ziekenhuizen of klinieken. “Er zijn wel kwaliteitsverschillen. Deze verschillen maken wij transparant zodat de consument zelf een keuze kan maken op basis van deze informatie. Daarnaast bieden wij een podium voor zorgverleners om zich te presenteren.” Dr. Yep biedt vooral onafhankelijke informatie en wijst de consument via routeplanners de weg naar de passende zorgverlener die de hoogste kwaliteit kan bieden.