Toezichthouder Piet van Schijndel is niet gelukkig met de campagne rond ‘menslievende zorg’ die zijn eigen St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg voert. In het voorjaarsnummer van governance-periodiek Lucide laat Van Schijndel weten ‘moeite te hebben met het woord ‘lief’”.
Het St. Elisabeth startte in 2009 een campagne om binnen vijf jaar het ‘liefste ziekenhuis’ van Nederland te worden. Het ziekenhuis wil daarmee meer nadruk leggen op de menselijke kant van de zorgverlening. “Ik heb moeite met het woord ‘lief’”, stelt Van Schijndel in Lucide. “Ik vind het zoetsappig klinken, soft. Zeker als je er niks van bakt, terwijl ik doodziek ben.”
Afspraak is afspraak
Volgens de oud-topman van de Rabobank en Interpolis hecht de patiënt meer waarde aan kwaliteit en betrouwbaarheid. “ Ik zou het meer op deliverables willen gooien”, zegt van Schijndel. “Als ik een afspraak heb om negen uur, begint die ook om negen uur, wordt er duidelijke gezegd wat er met me aan de hand is en kan ik er op vertrouwen dat ik de beste zorg krijg. Kern is dat we denken vanuit de patiënt.”
Wantrouwen
In het interview in Lucide keert Van Schijndel zich ook tegen de opvatting als zouden klanten en patiënten altijd uit zijn op persoonlijk gewin. “Wantrouwen is het product van de vorige eeuw”, aldus Van Schijndel. Om zijn gelijk te staven refereert Van Schijndel aan zijn ervaringen bij schadeverzekeraar Interpolis. “Bij Interpolis zeiden we tegen de schadeklanten: laat de bonnetjes maar zitten. ‘Piet’, zeiden de mensen, ‘als je dat doet, is het einde nabij’. We doen het toch, zei ik. En de gemiddelde schade daalde van 900 naar 600 gulden. Mijn les: 98 procent van de mensen is geen profiteur. Appelleer aan hun gevoel voor verantwoordelijkheid. Ik kan de casualiteit niet bewijzen, maar het komt de behandeling van klanten – en patiënten- ten goede.”