Fahrlehrerbrief 5/2014 Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
Onderzoeksbureau ZorgDNA heeft een platform gelanceerd waarmee het mogelijk is om realtime klantervaringen en medewerker tevredenheid te meten. Het platform heet QDNA en is per 1 augustus in de lucht.
QDNA bestaat uit een applicatie en een realtime terugkoppeling van de resultaten via het dashboard. In de app kan elke vragenlijst of vraag opgenomen: of het nu gaat om de CQ-index, het meten van kwaliteit van leven of de tevredenheid over een baliemedewerker. De app is beschikbaar voor smartphones, tablets en meetzuilen.
Via het dashboard kunnen zorginstellingen direct toegang krijgen tot een analyse van ingevulde vragenlijsten, waardoor het continue mogelijk is om in te grijpen als klanten of medewerkers signaleren dat er iets in de organisatie niet goed gaat.
Behoefte
“Het idee voor QDNA is ontstaan vanuit onze ervaring met het veld,”zo vertelt Joris Stavenuiter van ZorgDNA, “Omdat we dagelijks met onze klanten in contact staan en jarenlange ervaring hebben met het meten van klantervaring in de zorg, merkten we dat er een zekere behoefte bestaat bij zorgondernemers om continu te meten. Men wil meer intern sturen en meten, maar we kregen vaak te horen dat er geen geschikte software bestond om dit te faciliteren.”
ZorgDNA is in 2010 opgericht en werd in hetzelfde jaar geaccrediteerd door het Zorginstituut Nederland (voormalig Centrum Klantervaring Zorg) voor het uitvoeren van CQ-index metingen. Het bedrijf is gespecialiseerd in het uitvoeren van klantervaring- en medewerker-tevredenheidsonderzoeken bij onder andere zorginstellingen.