© Elena / Stock.adobe.com
Mogelijk honderden zorgmedewerkers zijn zo zonder voldoende opleiding aan het werk gegaan. Het vermoeden is dat er criminele organisaties achter de bureaus zitten. Het OM doet strafrechtelijk onderzoek naar één bureau en heeft andere bureaus in het vizier.
Fraude
De fraude komt van bureaus die op grote schaal kant-en-klare ervaringscertificaten verkopen, zegt de IGJ. Die certificaten kunnen vervolgens worden omgezet in reguliere zorgdiploma’s.
Die ervaringscertificaten, ook bekend als EVC-certificaten, bieden een snelweg naar een mbo-zorgdiploma of een officiële registratie als jeugdzorgmedewerker. Ze zijn bedoeld voor mensen die al relevante werkervaring hebben, maar nog geen papiertje. Die kunnen daardoor sneller aan het werk in bijvoorbeeld de zorg, waar grote personeelstekorten zijn. Een certificaat geeft namelijk recht op vrijstellingen voor grote delen van mbo-opleidingen, of een versnelde, officiële registratie als jeugdzorgmedewerker.
Commerciële bureaus
De certificaten worden uitgegeven door commerciële bureaus. Die controleren kandidaten op hun ervaring, door bijvoorbeeld verslagen van stages of voortgangsgesprekken te beoordelen en de kandidaat aan het werk te zien.
Maar criminelen hebben de ervaringscertificaten ontdekt als verdienmodel, constateerden het OM en de IGJ eind vorig jaar. Zij verkopen kant-en-klare certificaten zonder de ervaring van kandidaten daadwerkelijk te controleren. Bij één van die bureaus alleen al was sprake van tussen de 800 en 1200 vermoedelijk frauduleuze certificaten.
Honderden zorgmedewerkers verklaarden eerder dit jaar al dat ze te maken hebben met collega’s, vaak zzp’ers, die met valse papieren aan het bed staan van kwetsbare patiënten bleek uit onderzoek van RTL Nieuws.
De fraude richt zich met name op certificaten in de zorgsector. Zodra dat certificaat is omgezet in een mbo-diploma of jeugdzorgregistratie is het voor werkgevers niet van een klassiek diploma te onderscheiden.
Prima om de antecedenten te controleren en deze P&O /HRM opgaven serieus te nemen. Maar ook in het primair proces (brede patiëntenzorg of sociaal (ped-) agogische begeleiding ) lijkt me een collegiale toets van de bekwaamheden wenselijk tijdens de proeftijd. En niet alleen de vaardigheden/handelingen, maar ook het inzicht en houding/attitude!