Zorginstellingen staren zich bij het invullen van managementfuncties blind op sectoreigen expertise. Managers uit andere sectoren krijgen zo geen kans om in de sector te werken. Dit stelt Ron Steens, voorzitter van de Raad voor Interim Management.
Niet welkom
Volgens Steens richten zorginstellingen richten zich eenzijdig op de inhoud: de zorgtaken. Ze beschikken echter over onvoldoende expertise om de gevolgen van de marktwerking duurzaam te integreren. Met deze opstelling blijft de zorgsector verstoken van broodnodige commerciële kennis en laat kansen op kwaliteitsverbetering onbenut. “Zorginstellingen staren zich bij de zoektocht naar personeel blind op de eigen expertise, maar gaan voorbij aan de commerciële en financiële kennis uit andere sectoren”, aldus Steens. “In de praktijk blijkt dat je zonder zorgervaring niet welkom bent in de sector.”
Doelstelling
Volgens de voorzitter van de brancheorganisatie voor interim-bureaus Steens moeten zorginstellingen zich bij het invullen van managementvacatures eerst afvragen welk probleem moet worden opgelost en vervolgens welke kennis en ervaring daarvoor nodig is. Met dit uitgangspunt in het achterhoofd moet een zorginstelling op zoek gaan naar de beste manager of bestuurder. Deze aanpak zou zeker ook moeten gelden voor interim-functies. “Aan de hand van een duidelijke probleemformulering en doelstelling kan een zorginstelling bekijken wat de interim manager gaat doen om de problemen het hoofd te bieden en hoeveel tijd hiervoor nodig is”, stelt Steens. “Op basis van heldere doelstellingen kan iemand vervolgens aan het werk. Periodieke monitoring gedurende het traject is noodzakelijk om het resultaat te borgen en paal en perk te stellen aan de termijn en de kosten.”
Slotervaart
Als voorbeeld van de winst die zorginstellingen met externe expertise kunnen boeken, noemt Steens het Slotervaartziekenhuis. Bestuurder Aysel Erbudak komt niet uit de zorg, maar heeft volgens Steens met haar ervaring uit het bedrijfsleven wel het ziekenhuis weer gezond gemaakt.