Zorgaanbieders moeten hun dienstverlening beter afstemmen op de wensen en noden van werkenden. Optimale benutting van digitale serviceverlening en een verschuiving of verruiming van openingstijden moeten er toe leiden dat zorgvragers beter bediend worden. Dit stelt de SER in het advies “Tijden van de samenleving”.
Kosten
In algemene zin constateert de SER dat werktijden en tijden waarop mensen een beroep kunnen doen op de maatschappelijke dienstverlening niet goed op elkaar zijn afgestemd. Dit brengt onnodige maatschappelijke kosten met zich mee.
Tijdsknelpunten
Ook in de gezondheidszorg lopen werkenden tegen tijdsknelpunten op, stelt de SER. Ziekenhuizen moeten er wat de SER betreft dan ook alles aan doen om wachttijden te beperken en afspraken van verschillende diensten beter op elkaar laten aansluiten. De SER beveelt daarnaast huisartsen aan om meer werk te maken van telefonische spreekuren en digitale dienstverlening. De SER denkt hierbij ondermeer aan afspraken en herhaalrecepten via internet en e-consulting. Ook beperking van wachttijden en verschuiving of verruiming van het spreekuur naar de randen van de werkdag bieden voor werkenden uitkomst. Apotheken zouden minimaal één avond in de week of op zaterdag open moeten zijn.
Telewerk
De SER merkt wel op ook bedrijven zich bij de organisatie van tijd en plaats van arbeid rekenschap moeten geven van de veranderende werkelijkheid. Bedrijven zouden meer open moeten staan voor tijd- en plaatsongebonden werken, de inzet van verlof en het aanpassen van arbeidsuren, zoals tijdelijk meer of minder werken en variatie in begin- en eindtijden. Ook kunnen bedrijven meer mogelijkheden bieden voor tele- en thuiswerk.
Duurzaam
Dit alles moet uiteindelijk leiden tot een betere combineerbaarheid van werk en privé over de gehele levensloop, hogere arbeidsdeelname alsmede een duurzame, optimale arbeidsinzet van werkenden. Dit is volgens de SER een voorwaarde voor duurzame economische groei.