Zorgverzekeraar Eno heeft 2016 afgesloten met een positief resultaat van 17 miljoen euro. Het positieve resultaat is onder meer te danken aan meevallers in de ggz, het afstoten van het verlieslatende label Energiek en een vergoeding in verband met een mislukt IT-traject.
Eno, vooral in de Overijsselse regio Salland actief, boekte vorig jaar nog een negatief resultaat van zo’n zes miljoen euro. “We hadden in 2015 te maken met een bijzonder jaar, dat eindigde in een negatief resultaat”, stelt financieel directeur Elout Hooiveld. “We hebben daarom maatregelen genomen voor 2016 die leidden tot een daling van de zorgkosten.”
Hooiveld doelt daarmee op het staken van de activiteiten van de specifieke zorgverzekering voor vrouwen Energiek.
“Daarnaast waren er meevallers die nog te maken hadden met ggz-kosten in de jaren 2013 en 2014 én een vergoeding van een ICT-leverancier, nadat een project is stopgezet”, aldus Hooiveld. “Het gevolg hiervan is dat we voor 2016 weer zwarte cijfers schrijven.”
Het gemankeerde IT-traject betrof een nieuw softwaresysteem voor de uitvoering van de Zorgverzekeringswet. Het 3,5 miljoen euro kostende systeem had begin 2016 klaar moeten zijn, maar leverancier VCD slaagde hier niet in. Hoewel de rechtbank een schadeclaim van Eno afwees, is de verzekeraar nu toch een vergoeding overeengekomen met VCD.
Fantastisch stelsel
Hooiveld grijpt de presentatie van de jaarcijfers aan om de loftrompet over het Nederlandse zorgstelsel te steken. Hooiveld: “Nederland krijgt in de toekomst te maken met een hogere premie. Hierdoor staat de betaalbaarheid van de zorg onder druk. Dit is een heel lastige discussie. De meeste verzekerden hebben het idee dat zij nu al teveel betalen. Als je alleen naar het geld kijkt, begrijp ik dat heel goed, want je praat bij een gezin met kinderen boven de 18 al snel over 500 tot 700 euro per maand. Toch is het jammer dat de focus vaak zo eenzijdig en bovendien negatief is. Waarom mopperen we alleen maar over die kosten, en juichen we niet om wat we ervoor terugkrijgen? We hebben een fantastisch stelsel in Nederland, maar het lijkt soms alsof we ons dat niet realiseren. Iedereen is welkom bij de huisarts. Iedereen kan zich melden in het ziekenhuis. Iedereen wordt bij de zorgverzekeraars geaccepteerd. Niemand hoeft zich zorgen te maken dat hij de zorg niet kan betalen. Vergelijk dat eens met Amerika, of een ander land. Dan huiver je van wat je tegenkomt en pas daarna waardeer je hoe wij het hier geregeld hebben.”