Werknemers in de zorg ontvangen veel sociale steun van hun collega’s en zijn bijzonder tevreden met hun werk. Hier staat tegenover dat ze een hoge werkdruk ervaren. Dit concludeert Vacatures.nl op basis van TNO-cijfers.
80 Procent van de werknemers in de zorg zegt ’tevreden’ of ‘zeer tevreden’ te zijn met zijn werk, waar het gemiddelde over alle sectoren op 76 procent ligt. Er is geen sector waar een werknemer enthousiaster is over zijn baan of zich sterker voelt wanneer hij aan het werk is, stelt Vacatures.nl. De bevlogenheid voor het vak is al vroeg aanwezig: pas afgestudeerde werknemers in de zorg beoordelen hun werk gemiddeld met een 7,6. Gemeten over alle sectoren bedraagt het gemiddelde een 7,4. Dat het werk inhoudelijk uitdagend is, blijkt ook uit het lage percentage dat een goed salaris ‘heel belangrijk’ vindt: 35 procent, tegenover 40 procent over alle sectoren.
De werknemer in de zorg mag dan tevreden zijn, dat betekent niet dat het werk altijd gemakkelijk is. Zo heeft men in de zorg relatief vaak te maken met agressie, zowel verbaal (dreigen) als fysiek (bijten en slaan). In sommige gevallen leidt deze agressie tot psychische problemen. Verder zeggen zorgmedewerkers relatief vaak dat ze te maken hebben met een hoge werkdruk en dat ze hun taken ervaren als emotioneel veeleisend.
Tegenover de zware emotionele belasting die het werk in de zorg met zich meebrengt, staat een collegiale sfeer waarin men veel sociale steun ervaart, zowel van leidinggevenden als van directe collega’s. De gemiddelde werknemer in de zorg ziet zijn collega’s als vriendelijke mensen, die persoonlijke belangstelling tonen en oprecht geïnteresseerd zijn.