Zorgverzekeraars Menzis, CZ en VGZ staan in de top tien van de ranglijst meest verantwoorde grote organisaties van Nederland. Dit blijkt uit de Maatschappelijke Imago Monitor (MIM) van communicatiebureau Hope and Glory en onderzoeksbureau Motivaction.
Menzis staat op plek twee op de Maatschappelijke Imago Monitor (MIM), achter FrieslandCampina wiens maatschappelijk imago als beste wordt gewaardeerd door Nederland. Rabobank en Philips staan respectievelijk op plek drie en vier. Zorgverzekeraars CZ en VGZ staan op respectievelijk de zesde en zevende plaats.
Maatschappelijke initiatieven
Bas Van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory: “We zien dat Nederlanders steeds kritischer kijken naar de goede bedoelingen van organisaties. Volgens 72 procent van de Nederlanders houden bedrijven zich vooral met maatschappelijke kwesties bezig om het imago op te poetsen. Bijna de helft denkt zelfs ook dat bedrijven maatschappelijke initiatieven als marketingstunt inzetten om meer producten te verkopen.”
Nederlanders vinden dat organisaties in het algemeen onvoldoende aandacht besteden aan een eerlijke verdeling van de welvaart. Met name het vertrouwen in grote bedrijven neemt af. Dat blijkt uit het onderzoek van Motivaction. Het onderzoeksbureau vroeg in het kader van de monitor ruim 3.100 Nederlanders tussen 18 en 70 jaar naar het belang dat zij hechten aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daaruit bleek dat het wantrouwen in een jaar is gegroeid van 34 naar 41 procent. Zo’n 15 procent van de Nederlanders blijkt wel overtuigd van de goede intenties van bedrijven.