Gebrekkige communicatie met patiënten en slechte samenwerking tussen zorgverleners zijn volgens patiënten de belangrijkste oorzaken van medische fouten. Zorgverleners negeren te vaak de signalen die patiënten geven. Als het dan mis gaat had dat in de ogen van de patiënten bijna altijd voorkomen kunnen worden. Ook worden patiënten na een medisch fout onvoldoende opgevangen. Dit blijkt uit de resultaten van de meldactie van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) waar ruim drieduizend mensen aan deelnamen.
Permanent letsel
Tweederde van drieduizend patiënten die deelnamen aan een meldactie van de Nederlandse Patiënten Consumentenfederatie (NPCF) heeft incidenten meegemaakt in de zorg waarbij er bijna of daadwerkelijk iets misging. Bij een kwart van deze groep had dit permanent letsel tot gevolg, aldus de federatie. Het gaat om zaken als medische handelingen zonder toestemming en bijna verlies van ledematen door operatiefouten.
Signalen
“De communicatie met patiënten schiet tekort”, zegt Marjolein de Booys, manager Kwaliteit van de NPCF. “Artsen en verpleegkundigen luisteren slecht naar patiënten en het gebeurt te vaak dat er niets met hun signalen wordt gedaan. De patiënt is bang dat er iets niet klopt, en de zorgverlener stelt hem uit een soort automatisme gerust. ‘We hebben alles onder controle’ zeggen ze dan. Als zorgverleners dan niet checken of dat ook echt zo is, gaat het fout.”