Beeld: Cozine Stock.adobe.com
Dat blijkt uit nieuw onderzoek van organisatieadviesbureau Berenschot. De wens is om de administratie te beperken tot maximaal 20 procent van de werktijd, omdat uit verschillende onderzoeken blijkt dat zorgverleners dat als een acceptabel aandeel zien.
Werkgever
Uit het onderzoek blijkt ook dat acht op de tien zorgprofessionals aangeven dat hun werkgever actief bezig is geweest met het beperken van de administratieve werklast. Veel respondenten geven aan niet te weten of werkgevers iets doen aan het terugdringen van administratieve lasten.
De uitkomsten van dit onderzoek onder bijna tweeduizend respondenten is min of meer in lijn met het recente onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daaruit kwam dat zorgmedewerker gemiddeld 31 procent van de werktijd aan administratie zoals verslaglegging en registratie besteedden.
Stijging in 2017
Vorig jaar, in 2024, besteden zorgverleners 36 procent van hun tijd aan administratie. De grootste stijging van administratieve lasten vond plaats in 2017. Toen steeg de tijdsbesteding van 25 naar 35 procent in 2019. Sinds 2019 blijft het schommelen rond die 35 procent.
Minder en slimmer
Administratie in het cliëntendossier, rapportages en overleg of overdracht kosten de meeste tijd, laat het onderzoek zien. Medewerkers zelf zien vooral oplossingen in minder en slimmer registreren. Dat betekent meer standaardiseren en beter digitaal ondersteunen.
Beleving
Berenschot onderzoekt sinds 2016 hoeveel tijd zorgprofessionals kwijt zijn aan administratieve taken, in welke mate zij dit als belastend ervaren en welke verbetermogelijkheden zij zelf zien.
Onderzoekers hebben ook gevraagd of de administratieve belasting het afgelopen jaar is gestegen of gedaald. Zorgverleners geven elk jaar aan dat het opnieuw is gestegen, maar als zorgverleners wordt gevraagd welk deel van hun tijd ze dan besteden aan administratie, is dat deel al enkele jaren ongeveer gelijk. “De beleving is dus anders”, legt managing director Marvin Hanekamp van Berenschot uit. “Perceptie doet er toe. Toch richten de interventies zich daar tot op heden nauwelijks op. Die richten zich vooral op het daadwerkelijk verminderen van feitelijke administratieve tijdsbesteding. En dat is ook belangrijk, maar het gaat óók om de beleving. Het werkplezier bijvoorbeeld daalt namelijk als men het gevoel heeft dat de administratieve belasting toeneemt, los van of dat daadwerkelijk zo is.”

