ACTUEEL

Honderden miljoenen schade door gemiste afspraken

Door patiënten de rekening te laten betalen wanneer ze niet komen opdagen voor een afspraak, kunnen de zorgkosten in Nederland met vele honderden miljoenen omlaag worden gebracht. Dat meldt De Financiële Telegraaf (DFT).

Veel zorginstellingen sturen patiënten die niet op hun afspraak verschijnen nog steeds geen rekening, terwijl dit veel geld kost. Een reden voor ziekenhuizen om dit niet te doen, is volgens DFT de angst voor tegenclaims als artsen zelf te laat zijn. Inefficiënte registratie en factureringzorgen er ook voor dat de meeste ziekenhuizen geen rekening sturen naar patiënten die niet komen opdagen. 

Kostenpost

Patiënten die niet op komen dagen voor een consult is al jaren een grote kostenpost voor ziekenhuizen.  In 2008 werd bekend dat de totale no show ziekenhuizen driehonderd miljoen euro per jaar kost. Daarnaast heeft het zonder melding wegblijven bij afspraken ook een negatief effect op de wachttijden van patiënten die wel aanwezig zijn.

Aanpak

Medisch Centrum Haaglanden heeft het percentage no-show flink naar beneden weten te brengen door patiënten een sms’je te sturen voor de afspraak. Het ziekenhuis hanteert deze werkwijze sinds afgelopen zomer.

5 Reacties

om een reactie achter te laten

Van den Berg

1 maart 2012

Op zich een opmerkelijk bericht als je bedenkt dat de meeste poliklinieken nog steeds een wachttijd hebben (het interval tussen de het moment van planning en het moment van werkelijk contact) en uitlopen t.o.v. de geplande eindtijd. Ik vraag me af waar de vrijgevallen capaciteit zit? Een eenvoudige rondgang rond het ziekenhuis laat zien dat de wachtkamer goed vol zit. Er is in ieder geval geen ongebruikte capaciteit. Wordt de koffiepauze ook volgepland?

Hans ter Brake

1 maart 2012

Wij zien al jaren bij ziekenhuizen en GGz dat het aantal no shows enorm daalt als Patienten zelf de afspraak online hebben gemaakt. Straf dus niet, maar investeer in toekomstgerichte oplossingen.

van Zanten

2 maart 2012

Als ziekenhuizen nu eerst hun logistiek eens op orde brengen. Ik ben 10 jaar lang ziekenhuizen in en uit gesjouwd met mijn kinderen en nog nooit (!) werd ik op tijd geholpen, ongeacht de discipline. Altijd zijn ze te laat, heb je mazzel dan is het 5 minuten maar eigenlijk is het altijd wel minimaal een half uur dat je wacht.

Laten we eens uitrekenen wat de economische schade is door al die wachtende patienten (betalende klanten dus!, maar dat snappen ze ook nog steeds niet in een ziekenhuis...). Daar is die paar honderd miljoen niets bij.

Anoniem

2 maart 2012

Helemaal eens met Van Zanten. In veel gevallen is zelfs een half uur nog weinig. Onlangs weer zoiets meegemaakt. Als de medici een commerciële functie zouden hebben en met die ongelooflijke marges te laat op hun afspraken zouden komen, zouden ze niet veel verkopen.
Wat helaas wel een zeldzaamheid is, is een excuus dat een arts maakt als je veel te laat aan de beurt bent. Het minste wat je kunt doen is je verontschuldigen. Arrogantie ten top weer eens zoals veel leden van deze beroepsgroep wel vaker laten blijken.

Baars

4 maart 2012

No-show dient geen enkel belang. Straffen hiervoor ook niet, is al in de praktijk gebleken. Afstemmen, herinneren, herbevestigen wel. Callstera heeft een arsenaal aan oplossingen. Simpel, economisch en doeltreffend. Meer grip op de bezetting zorgt ook voor minder volle wachtkamers!

Top