ACTUEEL

Cardiologen laken paniek rond hartzorg

De Nederlandse Vereniging voor Cardiologie (NVVC) is ongelukkig met de publieke twijfel die patiëntenverenigingen zaaien over de kwaliteit van de cardiologische zorg in Nederland. Volgens de NVVC is de kwaliteit van zorg in Nederland nog goed.

De afgelopen weken kwamen ondermeer het Ruwaard van Putten Ziekenhuis en het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis in het nieuws met alarmerende berichten over de kwaliteit van de hartzorg. Volgens de patiëntenverenigingen komen deze incidenten niet uit de lucht vallen, maar zijn er breder signalen dat de kwaliteit van de hartzorg onder druk staan.

Extra aandacht

De Hart&Vaatgroep en de Hartstichting roepen daarom alle ziekenhuizen en cardiologen op om nu extra aandacht te besteden aan het garanderen van veilige zorg. “Zij moeten hun patiënten ervan overtuigen dat zij met een gerust hart aan een behandeling kunnen beginnen”, aldus de patiëntenverenigingen. “Zij mogen niet onzeker zijn over de uitkomst vanwege het gebrek aan vertrouwen in hun behandelaar.”

Transparantie

De NVVC vindt dat de patiëntenverenigingen nodeloos angst en twijfel zaaien. Dat er in korte tijd bij verschillende vakgroepen cardiologie problemen naar buiten zijn gekomen is volgens de NVVC geen indicatie voor structurele mankementen, maar is het logische gevolg van grotere transparantie. “Wij vinden transparantie van groot belang en nemen onze verantwoordelijkheid door gesignaleerde problemen te melden bij de Inspectie, ook als dit leidt tot enige maatschappelijke onrust”, aldus de NVVC in een persbericht. “De kwaliteit van zorg voor hartpatiënten in Nederland is goed.”

Belangen

Hartpatiënten Nederland meent dat bij de NVVC andere belangen meespelen dan kwaliteit van zorg. Om deze reden zou hartpatiënten vitale informatie worden onthouden. In een poging de onrust weg te nemen legt NVVC in een openbare verklaring uit hoe visitaties werken en wat de verantwoordelijkheden van een wetenschappelijke vereniging zijn. “De NVVC loopt hiermee vooruit op de maatschappelijke discussie over het controleren van specialisten door specialisten”, aldus NVVC-voorzitter Martin Schalij. “We schromen in het belang van goede patiëntenzorg nooit om de vinger op de zere plek te leggen, ook niet als dit ten koste gaat van de reputatie van de cardiologische zorg. Wat ons echter stoort is dat verschillende partijen vervolgens gaan roepen om grote onderzoeken, zonder ook maar enig inzicht in de gevonden problemen te hebben.”

3 Reacties

om een reactie achter te laten

A.P van de Kreeke

28 december 2012

De NVVC lijkt nu de cliënten en patiëntenorganisaties een zwarte Piet te willen toespelen.Wij zaaien niet nodeloos angst en twijfel. Verre van dat. DE NVVC heeft in Goes zelf geconstateerd en geadviseerd dat maatregelen nodig waren. Het verbaast u wellicht dat ook onze organisaties al geruime tijd signalen ontvangen dat de samenwerking niet goed verloopt en dat dit zijn effecten heeft op de behandeling. Met het meldpunt worden de cliënten de mogelijkheid geboden hun ervaringen te inventariseren. Op basis hiervan kunnen de cliëntenorganisaties het gesprek aangaan met de desbetreffende ziekenhuizen om de kwaliteit te verbeteren. Kennelijk is de beroepsgroep in de desbetreffende ziekenhuizen niet in staat of niet bereid om de gesignaleerde problemen op te lossen. Over dit laatste mogen wij als cliënten ongerust zijn en hierover onze onvrede uitspreken.
Klaverblad Zeeland.

Anoniem

30 december 2012

Er kan zowieso geen sprake zijn van 'grotere transparantie' zoals de NVVC aangeeft, zolang er geen a-la-minute opvraagbare kwaliteitsinormtaie bestaat over een cardioloog of een cardiologengroep.
En visitaties zijn een leuke hobby met heel veel potentie, maar biedt op dit moment gnog geen enkele garantie. Er zijn nog steeds veel maatschappen die de uitkomst niet openbaar maken. Of zelfs niet aan het ziekenhuisbestuur kenbaar maken (>50%). NVVC ik ben benieuwd hoe deze verhouding in uw club ligt.

Bonnier

31 december 2012

Schalij heeft als voorzitter van de NVVC volledig gefaald en slechts machtspelletjes gespeeld. Hoe is het anders mogelijk, dat een afdeling, die 4 jaar geleden gevisiteerd is en toen door de NVVC in orde bevonden, nu gesloten moet worden. Iedereen in cardiologisch Nederland wist, dat er diensten werden verkocht, geen overdracht was en de carciologen liever bij Ajax op de tribune zaten, dan diente doen.. Door het5 bestuur van de NVVC is er nooit iets aangedaan en nu praten over transparantie en nog meer van zulke dure worrden, nee bestuur gewoon een eerste klas misser en derhalve niet goed te praten. Geef het falen gewoon toe, dan ben je tenminste geloofwaardig, maar kom niet met de kreten als vooroplopend transparantie.

Top