ACTUEEL

Viva Zorggroep stopt met deel thuishulp

Viva Zorggroep stopt met deel thuishulp

Omdat het cluster huishoudelijke zorg het afgelopen jaar verlies heeft gedraaid, stopt Viva Zorggroep met het aanbieden van thuiszorg aan mensen met complexe problemen zoals verslavingen en psychische aandoeningen. Viva Zorggroep geeft de hulp voor deze groep terug aan de gemeenten. Dat meldt het Noordhollands Dagblad.

Geen extra geld

Viva Zorggroep heeft twee jaar lang gesprekken gevoerd met de gemeenten, die vanuit de WMO thuiszorg inkopen. "We boden in feite een hogere kwaliteit, waar de gemeentes geen geld voor over hadden", zegt Ron Dekker, clustermanager huishoudelijke zorg van Viva Zorggroep in het NHD.

Medewerkers thuiszorg

De thuiszorgers die werkten met deze groep en daarom een hoger salaris ontvingen, krijgen twee opties. Zij worden lager ingeschaald en leveren dientengevolge salaris in. De ahcterliggende gedachte is dat door het wegvallen van de 'moeilijke' cliënten, de werkzaamheden ook minder zwaar zullen worden. De andere optie betekent behoudt van het huidige salaris. Maar de thuiszorger krijgt er dan meer huishoudelijke taken bij en moet op flexibele uren werken. Deze optie is alleen mogelijk indien er genoeg werk is.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

8 januari 2011

dus wie zijn hier uit eindelijk de dupe van ...................
ja wel de zorg verlener nog zwaarder werk voor dat beetje geld , de zorg vrager krijgt op een andere manier thuis hulp en verliest zijn vaste hulp

Anoniem

22 januari 2011

En wat gebeurd als de personeel zegt op een mooie dag, bedankt, we vertrekken?

Anoniem

25 januari 2011

Viva Zorggroep stopt met het aanbieden van ondersteunende en signalerende thuishulp voor mensen met complexe problemen als verslavingen en psychische aandoeningen. Als een bom sloeg dit nieuws in bij alle GHV medewerkers van Viva Zorggroep. Juist deze groep mensen, met complexe problemen, heeft de GHV hulp heel hard nodig. Zij moet al extra hard knokken om zichzelf staande te houden in onze verharde maatschappij. De GHV medewerkers signaleren (acute) problemen bij deze groep mensen, zijn betrokken, zorgen ervoor dat zij zelfstandig kunnen blijven wonen, geven ze zelfvertrouwen, bieden ze een luisterend oor, helpen ze met het huishouden, bewaken de gezondheid en geven ze mee dat ze belangrijk zijn en meetellen in onze maatschappij.

Viva heeft inderdaad de GHV medewerkers aangeboden dat zij hun clienten mogen behouden, het werk blijft dan even zwaar. De Viva verwacht dan wel van de GHV medewerkers dat zij akkoord gaan met minder salaris door ze terug te plaatsen in een lagere salarisschaal. Een andere optie die de Viva aanbiedt is dat er met behoudt van salaris overgestapt kan worden naar het cluster Wijkgericht Werken. Op dit moment is niet bekend of er genoeg geld is voor omscholing en/of er genoeg werk is voor alle GHV medewerkers die deze keus willen maken. Al met al blijft het vooralsnog een grijs gebied voor alle GHV medewerkers.

De Viva wijst vooral naar de diverse Gemeenten dat zij tekort schieten in het uitbetalen van het juiste uurtarief wat er als prijskaartje hangt aan deze vorm van gespecialiseerde hulp.

In alle bijeenkomsten die nu hebben plaatsgevonden en alle communicatie die via de media naar buiten is gebracht heeft de Viva niet een keer de verantwoordelijkheid genomen of de hand in eigen boezem gestoken. De Viva heeft immers zelf ingeschreven bij de diverse Gemeenten voor de zorg die zij konden bieden, hier een bedrag voor aangegeven, en zo de gunning gekregen van diverse Gemeenten. Waar is de verantwoordelijkheid van de Viva in deze?

Dan volgt nog het ongelofelijke verhaal van de rayonmanager die de manager van alle GHV teams per 1 juli op non actief willen gaan zetten omdat zij niet meer in het plaatje past van de Viva. Ze wordt geprezen om haar perfecte rol als manager en haar menselijke kant alleen zal dat volgens de rayonmanager straks niet meer werken met het nieuwe beleid wat de Viva wil gaan uitzetten. Hoe is het mogelijk dat je zo met mensen om kan gaan? Hoe is het mogelijk dat een rayonmanager jou verteld dat je niet meer in het plaatje past? Hoe is het mogelijk dat een rayonmanager je na zoveel trouwe dienstjaren geen passende functie wilt aanbieden? Hoe is het mogelijk dat een rayonmanager je verteld dat er “hardere” mensen in de functie van manager moeten komen terwijl je als manager juist met heel veel mensen te maken hebt?

OP dit moment zijn er heel veel vraagtekens omtrent het handelen van de Viva, wat wil de Viva precies, waarom wordt de directie, Lucien van Ruth, zoveel mogelijk buiten beeld gehouden, welke kant wil Viva op als je zakelijk en hard moet gaan worden terwijl wij menselijke zorg verlenen, hoe heeft het allemaal zover kunnen komen???

Top