Tech

Dag 1 Silicon Valley: Trots op Nederland

Vandaag staan we, ikzelf en mijn compagnon met wie ik hier ben, vroeg op voor onze eerste afspraak bij het consulaat.

Vanuit het Healthcare Innovation Transfer programma heeft Thijs Boekhoff sessies georganiseerd met thuiszorgorganisaties en met mensen met kennis over de markt in de Verenigde Staten, vergoedingen en over wetgeving op het gebied van privacy en security. En in de middag bezoeken we Kaiser Permanente en het Center voor Aging Technologies van de Universiteit van Californië.

Thuiszorg: ga maar naar een bejaardentehuis

Als eerste mogen wij ons verhaal doen aan mensen van de thuiszorg. Ze zijn zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden die we te bieden hebben en nodigen ons uit om proefprojecten met ze te starten. Vooral de combinatie van zeer simpele user interface in onze BeeldbelApp en ThuismeetApp die ze nog niet eerder gezien hebben in combinatie met de geïntegreerde, holistische benadering zoals de ThuisBingo spreekt aan.

Verder door discussiërend over hoe zoiets op te zetten, wordt ons echter duidelijk dat thuiszorg in Silicon Valley een begrip is dat voor maar enkelen is weggelegd. Niet te vergelijken met hoe wij dat in Nederland georganiseerd hebben. Thuiszorg in Californië is erg kostbaar en voor de meeste mensen geldt dat als ze echt thuiszorg nodig hebben, dat de enige keus is om naar een bejaardentehuis te gaan (oftewel geen thuiszorg maar verhuizen). Dergelijke ‘nursing homes’ worden namelijk vergoed voor de mensen die minder te besteden hebben terwijl andere mogelijkheden, zoals reguliere thuiszorg, niet door de verzekering gedekt wordt of de verzekering te duur is voor mensen die het nodig hebben. Zo vertelt een van de aanwezigen dat zijn verzekering ca. 1200 dollar per maand kost waarna er een eigen risico van 14.000 dollar rest alvorens aanspraak op voorzieningen te kunnen maken. Natuurlijk zijn de inkomens hier ook anders maar toch. Dan realiseer je je pas hoe ons systeem van solidariteit vergeleken bij het Amerikaanse systeem echt wel uniek is.

Security en Privacy

Na de gesprekken met de thuiszorg, schuiven mensen aan die verstand hebben van business modellen en van privacy en security eisen. Al snel wordt duidelijk dat op dit gebied er een enorm verschil is tussen Europa en de Verenigde Staten. De privacy wetgeving in Amerika is min of meer gebaseerd op het principe “eens gegeven blijft gegeven”. Oftewel, als je gebruikt maakt van technologische diensten waarin je gegevens deelt, dan worden die gegevens eigendom van het bedrijf dat de dienst aanbiedt. Dit terwijl in Europa op hoofdlijnen geldt dat je zelf de eigenaar van je eigen gegevens blijft, ook al deel je ze online.

Daarnaast gelden diverse eisen ten aanzien van de beveiliging van gegevens en manier waarop je ze bewerkt. Eisen die nauw worden voorgeschreven door diverse regulerende instanties. Aangezien onze privacy wetgeving zo anders is, geldt echter wel dat de meeste Europese systemen in de VS voldoen terwijl dit andersom niet het geval is. Een voordeel dus als je actief wilt worden in de Verenigde Staten.

Een innovatie-lab van bijna 40,000m2

Echt onder de indruk ben ik als we na het consulaat vertrekken naar Kaiser Permanente, een Health Maintenance Organization (HMO) met een omzet van maar liefst 61 miljard dollar, 200.000 medewerkers, 39 ziekenhuizen, 600 klinieken, 44.000 verpleegkundigen, 70.000 dokters en bijna 10 miljoen patiënten. Uniek van Kaiser Permanent is de integratie van alle elementen van zorg in 1 organisatie: van verzekering, farmacie, medisch specialistische zorg tot ouderenzorg.

We worden ontvangen door het hoofd van het innovatieteam dat ons vertelt hoe zij innovatie organiseren bij deze gigantische organisatie. En ik moet zeggen, daar kunnen wij in Nederland echt iets van leren. Innovatie is een hoofdonderdeel van de organisatie en georganiseerd langs drie teams: Een innovatie SWAT-team dat zich bezig houdt met selectie, prototyping en implementatie van zorginnovaties. Een Advance Technology team dat 2 tot 3 jaar vooruit probeert te kijken wat er aan innovaties op Kaiser Permanente afkomt en een 3e groep bestaande uit architecten die zich vooral op de fysieke gebouwen richten. Deze teams hebben de beschikking over een permanent innovatieproces ondersteund in een ‘lab’ van bijna 40.000m2 waarin een ziekenhuis, kliniek en huis zijn nagebouwd en waar innovaties worden getest, ontwikkeld en uitgeprobeerd samen met artsen, verpleegkundigen en patiënten. De doelstelling is te komen tot innovaties (gedefinieerd als ‘ideeën die direct waarde toevoegen’) die het systeem beter maken en tegelijkertijd leuker. Best spannend dus om na zo’n indrukwekkend verhaal over innovatie vervolgens mijn bescheiden presentatie te mogen starten…

Integratie is de sleutel

Na het presenteren van ons verhaal over innovatie en de Nederlandse aanpak wordt al snel duidelijk waar Nederland echt uniek in is. Nog los van de hoogte van kosten voor de zorg en bijbehorende vergoedingen die afhankelijk van je inkomen in allerlei niveaus onder te verdelen is, geldt ook hier dat onze overzichtelijke aanpak in feite zoveel betekent. Ons solidaire systeem kent mogelijkheden die voor alle mensen, rijk of arm, hetzelfde zijn. En ook al zijn er ook in ons systeem zeker prikkels aan te wijzen die samenwerking tussen eerste en tweede lijn in de weg staan, toch geldt dat onze integratie van medisch specialistische zorg, huisartsenzorg en sociale begeleiding betekent dat we de zorg echt vanuit een totaalbeeld benaderen in plaats van geïsoleerde ‘silo’s’ per ziektebeeld of onderdeel.

De gepresenteerde manier van 'Blended HomeCare' en ‘Digitale Kliniek’ zoals we die bij FocusCura inzetten, kan dan ook rekenen op enthousiasme van de Amerikanen. Uiteraard zijn er ook vragen en gaan we verder in gesprek maar op hoofdlijnen toch een gave uitkomst die me best een beetje trots maakt op de Nederlandse aanpak.

Videovisits, e-maildoctor en chronisch ziekenzorg

De dag sluiten we af met een afspraak bij mensen van de Universiteit van Californië, het centrum voor Aging Technologies. Ook zij vertellen ons over de verwachtingen die er leven op het gebied van zorginnovatie en eHealth maar dat tegelijkertijd er vooral veel pilotprojecten zijn maar nog weinig concepten die echt grootschalig zijn opgeschaald. Men zoekt heel erg naar implementatiemethodieken die werken. De tijd lijkt daar vooral steeds meer rijp te zijn voor de opschaling van ‘videovisits’ (videoconsulten) en innovatieve begeleiding van chronisch zieken (disease management).

Op die terreinen is het interessant verder te kijken en ook vooral na te denken over de vraag ‘wie is de afnemer’. Enerzijds is er thuiszorg, anderzijds is er primary care en tenslotte zijn er de gespecialiseerde klinieken voor chronisch ziekenzorg en medisch specialistische zorg. En dan is er natuurlijk de consument of patient zelf. De komende dagen zal interessant worden om te bekijken wie van al deze groepen de grootste belangen hebben om de zorg echt te verbeteren. En dan vooral belangen om dit vanuit intrinsieke motivatie te doen en niet alleen vanwege financiele redenen.

Trots

Na deze intensieve dag met enthousiasme ben ik toch ietwat gedesoriënteerd. Het idee dat iedereen hier technologie omarmt als middel om de zorg te verbeteren lijkt aardig te kloppen. En het gave is dat we hele positieve reacties krijgen op de mogelijkheden die we daarin kunnen bieden. Sterker nog, ik denk dat we op diverse terreinen in Nederland voorop lopen. De gedachte dat alle technische innovaties die je maar kunt verzinnen in Silicon Valley al lang voor iedereen beschikbaar zijn, blijkt niet te kloppen. De grote verschillen tussen verzekerd en niet-verzekerd, tussen rijk en arm en tussen waar je terecht komt met je zorgvraag, betekenen dat ik ga slapen met een toch wel trots gevoel. Trots op ons kleine Nederland. Want ondanks alle uitdagingen die wij in ons zorgsysteem kennen, is onze zorg toch wel heel toegankelijk voor iedereen die het nodig heeft. En daar kan geen innovatie tegenop…

---

Morgen staat het bezoek aan twee e-health bedrijven op het programma. Een bedrijf op het gebied van monitoring van chronisch zieken en een bedrijf dat zich helemaal richt op de grote markt van videoconsulten in de Verenigde Staten. Ik ben benieuwd welke mogelijkheden dat gaat bieden!

Daan Dohmen

 

Daan Dohmen
Algemeen directeur Focus Cura

Eerder verschenen in deze reeks:
- (Weer) een week in Silicon Valley

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Lucien Engelen

3 maart 2015

Toont maar weer eens aan Daan, dat dingen niet 1:1 kopieerbaar zijn en er een verschil is tussen de (marketing) aanpak van de US en de (no-nonsense) dingen-doen manier van de nuchtere Europeanen.
Het Garfield Center is een mooie plek, evenals de 'loods' naast de nieuwe plek waar KP haar nieuwe ZH aan het bouwen is, waar hele afdelingen zijn/worden nagebouwd. Zoals bekend zijn we (oa) met ParkinsonNet bezig eea te implementeren als Radboudumc en wederzijds kennis over te dragen. Ook in dat proces wordt goed zichtbaar dat we veel van elkaar kunnen leren als zorgorganisaties. Zakelijk zit de VS heel anders in elkaar en zijn er denk ik minder makkelijk haakjes te maken, anders dan spullen 'kopen' ;-)
Enjoy en verwonder en kom vooral terug met de werkelijkheid dat het loont om 'the American Dream' gewoon in NL waar te maken.

Top