In de verpleeghuiszorg gaven cliënten over ruim 2.200 locaties gemiddeld een 8,3 voor de zorg. Ook in de wijkverpleging werden op alle negen gemeten onderdelen cijfers boven de 8 gegeven. Persoonlijke aandacht en het gevoel van veiligheid bij de zorgverlener werden met een 8,9 beoordeeld. Daarnaast beveelt een ruime meerderheid hun zorgorganisatie aan anderen aan.
Kwaliteit van leven
“Deze resultaten laten zien dat zorgmedewerkers, ondanks alle uitdagingen in de sector, erin slagen om iedere dag weer mensgerichte en liefdevolle zorg te bieden”, reageert ActiZ. Dat de zorg op de afgesproken tijd komt noemen cliënten als verbeterpunt. Over de kwaliteit van leven zijn de ondervraagden gematigd positief. “Een belangrijk signaal om aandacht te blijven houden voor welzijn, zingeving en een menswaardig leven – naast goede medische zorg.”
Voor 2025 wordt cliënttevredenheid onder het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ op een andere manier gemeten voor de wijkverpleging en verpleeghuiszorg.