Het onderhoud van hartdefibrillators laat veel te wensen over. Hiervoor waarschuwen de grootste leveranciers van de reanimatie-apparaten in het Algemeen Dagblad.
Door hoge kosten en onwetendheid worden veel automatische externe defibrillators slecht onderhouden, schrijft de krant. Eigenaren hangen het levensreddende schokapparaat wel in hun pand op, maar kijken er dan nauwelijks meer naar om, stellen leveranciers Medisol en Vivon. Medisol hield een jaar geleden een actie onder klanten om de AED’s gratis te keuren. Met grofweg de helft van de apparaten bleek toen iets mis. Vaak werkten de elektroden niet meer of waren de batterijen leeg. “De oorzaak is vaak onwetendheid, maar ook de hoge onderhoudskosten die de klanten niet willen betalen”, aldus een woordvoerder.
Het risico van slecht onderhoud is dat slachtoffers niet snel genoeg geholpen kunnen worden. Dit overkwam recent nog een vrouw die in een winkelcentrum in Bergen op Zoom een hartstilstand kreeg. Een aanwezige verpleegkundige begon te reanimeren en winkelpersoneel spoedde naar een wijkcentrum om een AED te halen. De politie nam de reanimatie over, maar kreeg de AED niet aan de praat. Later bleek dat het kastje in een ruimte had gehangen waar vochtoverlast was.
Doden
De Inspectie voor de Gezondheidszorg kreeg in 2013 diverse meldingen van leveranciers over falende AED’s. De vereiste elektroschok bleef uit, waardoor doden waren gevallen. De Inspectie verzocht fabrikanten destijds een brief naar de gebruikers te sturen om aandacht voor preventief onderhoud te vragen. De Hartstichting roept eigenaren van AED’s op zich te registreren bij de oproepsystemen HartVeiligWonen of HartslagNu, die gekoppeld zijn aan de 112-meldkamer. Slechts 10 duizend van de 60 duizend tot 80 duizend AED’s zijn nu geregistreerd.