Cliënten in de gehandicaptenzorg hebben meegeholpen vragenlijsten te verbeteren over de kwaliteit van de zorg. Het gaat om de vragenlijsten ‘Cliënten over Kwaliteit’ (CoK) van het landelijk steunpunt (mede)zeggenschap (LSR), ontwikkeld in samenwerking met het NIVEL.
Het onderzoek heeft geleid tot drie valide, betrouwbare en beknopte vragenlijsten, stelt het NIVEL: een vragenlijst over wonen, dagbesteding en ambulante dienstverlening. De vragenlijsten kunnen gebruikt worden om de kwaliteit van zorg en kwaliteit van bestaan bij cliënten in de gehandicaptenzorg te meten.
Samen met cliënten
In het NIVEL-onderzoek is aan cliënten gevraagd om hardop denkend de vragenlijsten in te vullen (ook wel cognitief interview genoemd). Met input van cliënten zijn vragen duidelijker geformuleerd, is de volgorde van de vragen aangepast en zijn er verbeteringen in de lay-out doorgevoerd.
NIVEL-onderzoeker Paul van Kessel legt uit: “Hoewel er een groep zal blijven die niet in staat is om de vragen over wonen, dagbesteding of ambulante dienstverlening te beantwoorden, worden de vragen nu door de meeste cliënten begrepen zoals ze zijn bedoeld. Dit komt de validiteit en betrouwbaarheid van de antwoorden ten goede.”