Hoewel Cordaan discriminerende klanten uit het thuiszorgbestand heeft geschrapt, moest een gekleurde medewerker naar huis op verzoek van een klant. Dat meldt Het Parool.
Met ‘kleurtje’ niet naar klant
De 18-jarige Efraim begon vorige week maandag aan zijn vakantiebaan als thuiszorgmedewerker bij Cordaan. Toen hij de volgende ochtend op weg was naar zijn volgende adres werd hij gebeld door Cordaan dat zijn cliënt liever geen man over de vloer had. ”Daar kon ik me nog wel in vinden,” zegt hij. Vervolgens moest hij naar een ander adres. ”De medewerker aan de telefoon vroeg toen: ‘Heeft u een kleurtje? Als u een kleurtje heeft, kunt u daar niet naartoe. Die mevrouw houdt niet van mensen met een kleurtje.” Efraim is ervan overtuigd dat het niet de eerste keer is dat dit aan een medewerker wordt gezegd. ”Ze zei het zonder aarzeling in haar stem, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.”
Racisme
Het zijn niet de discriminerende klanten waar moeder en zoon Hart van schrikken. Efraim: ”Het zal wel vaker zo zijn dat een cliënt geen homoseksueel wil of iemand met een kleurtje. Maar dat een bedrijf als Cordaan racisme steunt, is echt een probleem.”
‘Ongelukkig incident’
Na het telefoontje van Cordaan heeft Efraim direct ontslag genomen. In de dagen daarna belde de zorginstelling met excuses. In een verklaring spreekt Cordaan van een ongelukkig incident, meldt Het Parool. ‘Deze uitzendkracht had nooit op die manier bejegend mogen worden.’ Volgens Cordaan zijn alle medewerkers nogmaals op de hoogte gebracht van de richtlijnen; kleur is nooit een selectiecriterium.