Zorgverzekeraar CZ heeft voor het eerst een top tien notering bemachtigd in de reputatieranglijst van de dertig grootste Nederlandse bedrijven die het Reputation Institute jaarlijks samenstelt. Winnaar van de Reputation Institute Award is voor het derde jaar op rij Philips.
Actief sponsorbeleid
Marjorie Dijkstra, principal consultant bij Reputation Institute, schrijft de tiende plek van CZ toe aan ondermeer het actieve sponsorbeleid van de zorgverzekeraar. Een andere nieuwkomer in de top toen is op de zevende plaats AkzoNobel. De verschuivingen in de ranglijst zijn mede te wijten aan dalende omzetcijfers bij bedrijven als Wolters Kluwers en Océ, die daardoor uit de ranglijst zijn gevallen.
Transformatie
De hernieuwde nummer één notering van Philips hangt volgens Cees van Riel, mede-oprichter van het Reputation Institute, samen met de groeiende activiteiten op het gebied van gezondheid en welzijn. “De transformatie van Philips naar een toonaangevend merk op het gebied van gezondheid en welzijn heeft een enorme positieve impact teweeggebracht op de reputatie van Philips”, aldus Van Riel. Net als vorig jaar eindigde de Rabobank op de ranglijst van het Reputation Institute op de tweede plaats. Nieuwkomer in de top 3 is Air France-KLM, dat FrieslandCampina naar de vierde plaats heeft verdrongen.
In de lift
Opvallend is dat de reputaties van financiële instellingen weer in de lift zitten. De grootste vooruitgang op reputatiegebied werd geboekt door Fortis en ING Groep. Fortis staat vanwege de sterke daling in voorgaande jaren nog wel steeds onderaan de ranglijst. ING Groep is daarentegen met negen plaatsen gestegen naar de achttiende plaats. ABN AMRO staat op de achtentwintigste plek.