De duizenden deelnemers van Alpe d’HuZes hebben op 4 juni zeker 11.492.784,58 euro opgehaald. Naast dit tussentijdse bedrag is er nog minstens 3.500.000 euro toegezegd. Het uiteindelijke bedrag wordt in oktober bekendgemaakt.
De opbrengst doet vermoeden dat het sponsorinitiatief op de weg terug is. Het fietsevenement, dat sinds 2006 bestaat, raakte in 2013 in opspraak omdat een van de initiatiefnemers 160.000 euro had gedeclareerd. In 2014 zakte de opbrengst terug naar 13,5 miljoen euro, waar dat in 2013 nog ruim 29 miljoen euro was. Dit jaar stevent Alpe d’Huzes af op een totaalopbrengst van 15 miljoen euro.
In totaal gingen ruim vierduizend mensen van start om één of meerdere keren de Alpe d’Huez te beklimmen, met hun dierbaren op de virtuele bagagedrager. In de afgelopen tien jaar heeft Alpe d’HuZes minstens 129,5 miljoen euro opgehaald met als doel dat er niemand meer doodgaat aan kanker.
Maar liefst 380 deelnemers voltooiden de klim zelfs zes keer op één dag. Ook vanuit het buitenland was er animo voor Alpe d’HuZes: 96 deelnemers uit diverse andere landen gingen de strijd aan met de Franse berg.
Wonder
Een aantal deelnemers strijdt zelf tegen kanker, zoals Bianca Jonkman, die nog geen half jaar geleden te horen kreeg dat ze niet lang meer te leven heeft. “Een jaar geleden heb ik het dagboek over mijn ziekte letterlijk verbrand tijdens Alpe d’HuZes. Toch kwam het weer terug. Samen met mijn oncoloog heb ik besloten tegen mijn ziekte te blijven strijden. Ze noemen me ondertussen een medisch wonder, maar ik heb een bucketlist tot mijn zeventigste, die ik van plan ben af te maken. Vandaag de Alpe d’HuZes weer kunnen fietsen is daar onderdeel van.”
Voorlopige stand
Aan het einde van de koersdag maakte Johan van der Waal, voorzitter van Stichting Alpe d’HuZes, maakte het voorlopige eindbedrag bekend. Hij sprak van een “geweldig resultaat”. De definitieve eindstand van Alpe d’HuZes 2015 wordt, zoals gewoonlijk, half oktober bekendgemaakt tijdens de cheque-overhandiging aan KWF Kankerbestrijding. Dan zijn ook alle toezeggingen, de opbrengsten van de organisatie zelf en de acties van deelnemers die nog langer doorlopen, verwerkt. Dit jaar zijn voor het eerst de thema’s waaraan het geld besteed wordt, vooraf bekendgemaakt. Het gaat om respectievelijk: Nieuwe ontwikkelingen, Ambitie (via de Bas Mulder Award) en zogenaamde Hermannetjes, het laatste zetje om ervoor te zorgen dat onderzoeksresultaten ook daadwerkelijk bij de patiënt terecht zullen komen.