Tijdens de studie geneeskunde moet er meer aandacht komen voor medisch inhoudelijke kennis en minder tijd besteed worden aan communicatie. Dat stelt voormalig gynaecoloog en opleider Flip de Leeuw in een artikel in Mednet Magazine.
Volgens De Leeuw is het onderwijs aan studenten geneeskunde te veel in handen van psychologen en onderwijskundigen beland. Als het aan De Leeuw ligt nemen ervaren medici dit onderwijs over. Daarbij moet er minder aandacht worden geschonken aan communicatie en meer aan medisch inhoudelijke kennis
Kookboekgeneeskunde
De Leeuw vindt bovendien dat niet alle situaties zoals slecht nieuwsgesprekken geoefend kunnen worden. “Als arts moet je invoelen hoe je met jouw patiënt om moet gaan”, stelt De Leeuw in MedNet. “Dat is elke keer weer anders. Het is geen kookboekgeneeskunde. Het is onmogelijk om sommige emotionele situaties na te spelen.”
Inventarisatie
Uit het artikel in MedNet komt naar voren dat er gedurende de hele studie geneeskunde 50 tot 100 uur aan communicatieonderwijs wordt besteed. MedNet baseert zich hierbij op een inventarisatie van het Landelijk Overleg Co-Assistenten.