Hartpatiënten klagen het vaakst over bejegening en communicatie. Dat blijkt uit de eerste jaarinventarisatie van het Meldpunt Hartpatiënten.
In totaal kreeg het meldpunt van belangenvereniging Hartpatiënten Nederland in het eerste jaar van zijn bestaan bijna 3000 klachten binnen. Ruim een derde van de klachten (1052) ging over de bejegening door artsen en behandelaars, die vaak onbeschoft of arrogant werden genoemd. Een zelfde hoeveelheid klachten (1007 klachten) had betrekking op de communicatie. Daarnaast waren er 701 klachten over gebrek aan onderlinge samenwerking tussen behandelaars. Over medische fouten werd 225 geklaagd.
Het grootste deel van de klachten had betrekking op het inmiddels failliete Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse. De gang van zaken rond het Ruwaard was destijds reden om het Meldpunt Hartpatiënte op te zetten.
Ook waren er relatief veel klachten over het Zeeuwse Admiraal de Ruyter ziekenhuis (ADRZ) en het Haga ziekenhuis in Den Haag.
Invloed
Volgens Marly van Overveld, die het meldpunt beheert, heeft het initiatief in het eerste jaar de nodige invloed verworven. Ze wijst in dt verband op de groeiende bereidhed van ziekenhuizen om over klachten te spreken. “Met Haga en ADRZ hebben we inmiddels goede afspraken gemaakt, waardoor de problemen voor een belangrijk deel konden worden opgelost”, aldus Van Overveld. “Haga heeft de patiënten goed geholpen, ook financieel. Het ADRZ heeft patiënten de gelegenheid gegeven hun klacht met een onafhankelijk cardioloog te bespreken, en heeft bovendien de cardiologen vervangen. Dit alles in goed overleg met Hartpatiënten Nederland. Alleen het Ruwaard weigerde elke medewerking en weigerde de klagers serieus te nemen.”