ActiZ organiseert een reeks van vijf debatten over Het Nieuwe Ouder Worden en de toekomst van de zorg. Het eerste debat is op 10 april in De Rode Hoed in Amsterdam. Met Clairy Polak, Sabine Uitslag, Herman Vuijsje, Joris Slaets en John Kauffeld. Toegang is gratis.
John Kauffeld (Raad van Bestuur Espria) Joris Slaets (hoogleraar ouderengeneeskunde), Sabine Uitslag (Tweede Kamer CDA) en Herman Vuijsje (socioloog en schrijver) debatteren onder leiding van Clairy Polak. Het debat vormt het startsein van de campagne Het Nieuwe Ouder Worden, over het ontstaan van een nieuw soort ouderen en de maatschappelijke gevolgen. Doelstelling van de campagne is om te komen tot een gezamenlijk manifest over de gewenste toekomst van de ouderenzorg.
Europees jaar van Healthy Ageing
De timing van deze campagne is niet toevallig gekozen. 2012 is het Europese jaar van Healthy Ageing. In heel Europa is vergrijzing en de toename van de zorgkosten een belangrijk thema. Wat opvalt is dat in Nederland de kosten van de ouderenzorg het snelste stijgen. In een onlangs verschenen rapport wijt de Europese Commissie dit aan de verregaande institutionalisering van onze zorg. Waar in andere landen veel ouderenzorg in handen is van vrienden en familie is in Nederland de neiging groot om het aan betaalde professionals over te laten. De titel van het eerste debat: “Hier is mijn moeder, regelen jullie het verder?” illustreert hoe in het recente verleden onze verwachtingen over de ouderenzorg waren. Ook het Centraal Plan Bureau signaleerde onlangs dat de huidige organisatievorm zoveel personeel vergt dat dit in de toekomst niet meer valt te realiseren.
Betrokkenheid
Met de campagne wil ActiZ een antwoord formuleren op dit probleem. Campagneleider Imre Krull: “We willen onze leden betrekken bij de discussie over de ouderenzorg van de toekomst. In de debatten krijgen zij volop gelegenheid om samen met wetenschappers, politici en vertegenwoordigers van belangengroeperingen mee te denken over toekomstgerichte vormen van ouderenzorg. Uiteindelijk willen we komen tot een gemeenschappelijk manifest met concrete aanbevelingen.”
Campagne
De campagne bestaat verder uit filmreportages, advertenties, interactieve sites en publicaties. In samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction brengt ActiZ trends en ontwikkelingen rondom Nieuwe Ouderen in beeld. Ten slotte is ActiZ met commerciële omroepen in gesprek over een televisieserie over Het Nieuwe Ouder Worden. Voor meer informatie over de campagne en om in te schrijven voor de debatten ga naar www.hetnieuweouderworden.nu.