De inzet van social media zou een toevoeging zijn in het werk van de IGZ. Vooral het snel signaleren van mogelijke risico’s lijkt een nuttige aanvulling op de bestaande instrumenten, zo concluderen onderzoekers van het Radboudumc. En daarmee kan IGZ ook burgers betrekken als partner in toezicht.
Nu is de waarderingssite ZorgkaartNederland een van de digitale bronnen die IGZ gebruikt voor het verzamelen van informatie. De toepasbaarheid geldt voor incidentgestuurd toezicht, maar vooral ook risicogestuurd toezicht omdat IGZ de site thematisch kan afzoeken.
Hygiëne
Door dezelfde slimme zoekstrategieën toe te passen op bijvoorbeeld Twitter en Facebook kan IGZ heel snel risicovolle situaties zien, die veelvuldig op social media worden genoemd. Thema’s als hygiëne lijken daarvoor heel geschikt.
Interactief
De onderzoekers raden IGZ aan de mogelijkheden tot snel signaleren, maar ook het interactief gebruik van social media nader te onderzoeken. De IGZ gebruikt Twitter als communicatiekanaal, maar zet social media nu nog niet interactief in. Andere inspecties experimenteren op beperkte schaal hiermee, maar dit is nog niet zo diepgaand onderzocht als het gebruik van waarderingen op websites