Foto: WavebreakMediaMicro / stock.adobe.com
Lopende initiatieven en plannen moeten zorgen voor toekomstbestendige geboortezorg in de regio. De minister kan daarnaast geen directe aanwijzing geven aan individuele zorgaanbieders, waar door de Kamer om werd gevraagd. De vier ingediende moties in het debat over het Medisch Zorglandschap zijn daarmee afgehandeld, schrijft de minister in een brief aan de Kamer.
Masterplan personeel
Jimmy Dijk (SP) heeft in een motie gevraagd om samen met regionale partijen, de gemeente Heerlen en het ziekenhuis een masterplan op te stellen om voldoende medisch personeel aan te trekken voor het behoud van het geboortecentrum in Heerlen. Volgens de minister is het werven en behouden van personeel de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis, in overleg met regionale partners. Het ministerie van VWS ondersteunt daarbij via landelijk beleid tegen personeelstekorten.
Volgens de minister investeert het Zuyderland al in de arbeidsmarkt; er wordt actief personeel geworven via verschillende kanalen en er zijn programma’s voor behoud van medewerkers. Ook worden veel zorgprofessionals opgeleid. Samen met andere zorginstellingen in de regio is een transformatieplan ingediend dat inzet op collectief werkgeverschap, gezamenlijke werving en opleiding, en mobiliteit binnen de zorgsector.
Nationaal centrum voor geboortezorg
De minister gaat geen verkenning uitvoeren naar de oprichting van een nationaal centrum voor geboortezorg en innovatie in Parkstad Limburg, zoals gevraagd in een tweede motie van Dijk. De inrichting van het zorgaanbod is de verantwoordelijkheid van de ziekenhuisbesturen, schrijft de minister. Zij gaat deze wens wel overbrengen aan het ziekenhuis en de zorgverzekeraars, zodat het voorstel besproken kan worden in de regionale werkgroep.
Geen aanwijzing
Een motie van René Claassen (PVV) vraagt om een aanwijzing op basis van artikel 7 van de Wet marktordening gezondheidszorg (WMG) om de acute zorg en geboortezorg in Heerlen te behouden. De minister wijst deze motie af, omdat artikel 7 WMG geen aanwijzing aan een individuele zorgaanbieder toestaat.
De wet biedt alleen ruimte voor algemene aanwijzingen aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en niet aan specifieke ziekenhuizen zoals Zuyderland. De motie is daarom juridisch niet uitvoerbaar. Wel werkt het Zuyderland ziekenhuis aan een plan voor de geboortezorg na 2030. Dit plan wordt ontwikkeld in samenwerking met een werkgroep en moet in de tweede helft van 2026 klaar zijn.
Behoud van zorgpersoneel
Een tweede motie van Claassen vraagt om een plan voor werving, flexibel opleiden en flexibele inzet van zorgpersoneel, in samenwerking met Zuyderland, de provincie Limburg en onderwijsinstellingen. De minister verwijst naar de bestaande initiatieven waarin al wordt samengewerkt aan deze doelen. De minister beschouwt deze motie dan ook als afgedaan, omdat de gevraagde acties al in gang zijn gezet.
Dit is echt te treurig en te absurd voor woorden. De verantwoordelijke ministers schuiven telkens deze casus vooruit en laten de regio Oostelijke Mijnstreek in de kou staan. Ook deze nieuwe minister durft niet verder in te grijpen.
Haar voorganger had in de Tweede Kamer de mond vol van het open houden van SEH en geboorte centrum in Heerlen, maar toen ze minister was werd ze ingepakt door de RvB van Zuyderland en durfde ze de wetgeving niet tijdelijk te parkeren.
De bewoners van deze regio zijn de dupe van wan-personeelsbeleid en het enkel kijken naar financiële cijfers. Deze RvB heeft jaren de situatie gebagatelliseerd. En ministers die deze regio als niet belangrijk wegzetten onder het mom van is juridisch niet mogelijk Envida de verantwoordelijkheid van bestuurders van ziekenhuis.
Schandalig hoe men deze regio weer achter steld.
Dit is echt te treurig en te absurd voor woorden. De verantwoordelijke ministers schuiven telkens deze casus vooruit en laten de regio Oostelijke Mijnstreek in de kou staan. Ook deze nieuwe minister durft niet verder in te grijpen.
Haar voorganger had in de Tweede Kamer de mond vol van het open houden van SEH en geboorte centrum in Heerlen, maar toen ze minister was werd ze ingepakt door de RvB van Zuyderland en durfde ze de wetgeving niet tijdelijk te parkeren.
De bewoners van deze regio zijn de dupe van wan-personeelsbeleid en het enkel kijken naar financiële cijfers. Deze RvB heeft jaren de situatie gebagatelliseerd. En ministers die deze regio als niet belangrijk wegzetten onder het mom van is juridisch niet mogelijk Envida de verantwoordelijkheid van bestuurders van ziekenhuis.
Schandalig hoe men deze regio weer achter stelt.