Het Maasstad Ziekenhuis is het meest vooruitstrevende ziekenhuis als het gaat om social media. Amerpoort loopt voorop in de gehandicaptenzorg.
Onderzoek
Dit blijkt uit de eerste Social Media Monitor Zorg. Dit is een onafhankelijk onderzoek naar de vraag hoe de zorg- en welzijnssector gebruikmaakt van Facebook, Hyves, Twitter, LinkedIn en YouTube. Het onderzoek is uitgevoerd door iZovator in samenwerking met Redmax. Het onderzoek zal regelmatig herhaald worden, zodat de ontwikkeling in de tijd gevolgd kan worden.
Consistent
Maasstad Ziekenhuis is volgens het onderzoek het meest vooruitstrevend in het gebruik van social media. “Hun overall social media aanwezigheid is erg consistent en volledig. Ze zijn daarnaast op alle platformen die gemeten zijn aanwezig. Ook zijn ze op alle kanalen actief met het plaatsen van content. En minstens zo belangrijk: de instelling gaat de dialoog aan met volgers, vrienden etc. Mede hierdoor heeft de instelling meer dan 1200 volgers en 32000 views op YouTube”, aldus het onderzoek.
Conversatie
Amerpoort scoort het beste binnen de sector gehandicaptenzorg. “Er is bij deze instelling goed gebruik gemaakt van Hyves en Facebook. De instelling heeft veel volgers en gaat de conversatie met de volgers aan.”
Bedrijfsprofiel
Uit het onderzoek blijkt dat 76 procent van de Nederlandse zorgorganisaties hun weg hebben gevonden naar Hyves. Twitter en Linkedin scoren ook relatief hoog. Van de zorgorganisaties is 41 procent aanwezig op Twitter, terwijl Nederland ‘slechts’ 421.000 actieve twitteraars telt. Veel zorgorganisaties hebben op LinkedIn een bedrijfsprofiel aangemaakt waar medewerkers lid van kunnen worden, veel verder gaat de inzet van LinkedIn echter nog niet. Hoewel 8.400.000 Nederlanders iedere maand YouTube bezoeken, is slechts 26 procent van de zorginstellingen actief op YouTube. Facebook is ook nog niet doorgedrongen in de zorg, maar wel in ontwikkeling.