Aanbieders in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) melden nog niet goed hoe lang patiënten op een behandeling moeten wachten. De informatie die sinds 1 april over de wachttijden op hun website moet staan is vaak onvolledig. Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) nadat zij de afgelopen weken honderden aanbieders heeft gecontroleerd.
De NZa heeft een steekproef gehouden onder 350 ggz-aanbieders, waaronder de 50 grootste ggz-instellingen. De NZa heeft contact opgenomen met alle aanbieders waarvan de websites niet in orde waren. Veel van hen hebben die nu aangepast.
Zorgverzekeraars
Op de meeste websites staat wel hoe lang het duurt voor je voor een eerste gesprek terecht kunt. Veel aanbieders melden echter niet of de wachttijd per verzekeraar verschilt. Of dat de verzekeraar kan bemiddelen als je te lang moet wachten.
Dat laatste is belangrijk voor patiënten, stelt de NZa. De verzekeraar heeft immers zorgplicht in dezen en kan helpen om een andere aanbieder te vinden bij wie de wachttijd korter is. De NZa checkt ook of zorgverzekeraars bijhouden welke zorgaanbieders lange wachttijden hebben.