De afgelopen tien jaar is geen verbetering te zien in de openheid over medische missers onder artsen en hulpverleners. Dat constateert de Consumentenbond (CB) op basis van een enquête onder letselschadeadvocaten van de vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade (ASP).
De problemen die de advocaten constateren, zijn het ‘zoekraken’ van delen van medische dossiers, het gebrek aan erkenning voor het slachtoffer, de hoge kosten en de juridische complexiteit van de meeste zaken. Ook lopen patiënten, nabestaanden en hun belangenbehartigers vaak tegen -volgens hen- onredelijke verzekeraars van artsen en ziekenhuizen aan.
Kenniscentrum
De CB pleit naar aanleiding van de enquête voor het opzetten van een onafhankelijk kenniscentrum waar consumenten kunnen laten toetsen of hun zaak enige kans van slagen heeft. De CB wil verder dat rechters strenger zijn als een medisch dossier incompleet is. In dat geval zou de bewijslast moeten worden omgekeerd en moet, in tegenstelling tot nu, het bewijs voor de fout niet bij de patiënt meer liggen.
Niet delen
Deze week bracht ook onderzoeksinstituut NIVEL een onderzoek naar buiten over transparantie in de huisartsenzorg. Hieruit blijkt dat tweederde van de huisartsen vindt dat informatie over hun medische handelen niet geschikt is om openbaar te maken. Uit het onderzoek blijkt wel dat een en ander voor een deel samenhangt met technische problemen en de kwaliteit van de elektronische zorgregistratie. Binnen het nieuwe zorgstelsel moeten niet alleen ziekenhuizen informatie over de kwaliteit van hun zorg openbaar maken, maar álle zorgverleners, ook huisartsen. Huisartsen-, patiënten- en consumentenorganisaties, zorgverzekeraars en het ministerie van VWS ontwikkelden daarom een basisset van ‘indicatoren’ voor de kwaliteit van de huisartsenzorg. De scores op deze ‘indicatoren’ maken de kwaliteit van zorg inzichtelijk.