Zo’n dertig procent van de mensen die een persoonsgebonden budget willen aanvragen ondervinden daar problemen mee. Ook het invullen van het budgetplan is voor een derde van de pgb-houders een moeilijke opgave. Dit blijkt uit de Pgb Cliëntenraadpleging 2013 die in opdracht van Zorgverzekeraars Nederland is gehouden door onderzoeksinstituut ITS
De oplossing hiervoor kan volgens de onderzoekers gezocht worden in het verbeteren en vereenvoudigen van de formulieren voor de pgb-aanvraag, het budgetplan en het verantwoordingsformulier. Ook de informatievoorziening over het pgb, de bereikbaarheid en de toegankelijkheid van de zorgkantoren is voor verbetering vatbaar.
Hoge scores
Het is na 2008 en 2010 de derde keer dat het onderzoek uitgevoerd wordt. Over de hele linie is de waardering van de pgb-houders voor de zorgkantoren verbeterd. Zorgkantoren scoren op zeven van de acht thema’s tot een half punt hoger. De hoogste score is net als in het vorige onderzoek voor het overmaken van het budget. Ook de onderdelen terugvordering, beschikking, verantwoording en bejegening scoren hoog.
Het onderzoek is gehouden onder 5000 pgb-houders, waarvan er 1912 vragenlijsten gebruikt konden worden voor de resultaten door onderzoek ITS. ITS maakt onderdeel uit van de Radboud Universiteit Nijmegen.